Παραπλανητικές αξιολογήσεις: Ποιοι ζημιώνονται και πόσο
Οι παραπλανητικές αξιολογήσεις παίρνουν ολοένα και αυξανόμενες διαστάσεις. Προς επαλήθευση του γεγονότος αυτού αρκεί να κοιτάξει κανείς τους αριθμούς:
· Η ιστοσελίδα καταχώρισης και εύρεσης αξιολογήσεων διαθέσιμων στο διαδίκτυο, Trustpilot αφαίρεσε 2.7 εκατομμύρια ψεύτικες αξιολογήσεις.
· Η Google μπλόκαρε ή αφαίρεσε 115 εκατομμύρια fake reviews ξενοδοχείων, εστιατορίων και επιχειρήσεων το 2022, όπως είπε σε ερώτηση του Guardian Money1.
Εξίσου ενδιαφέροντα ήταν και τα αποτελέσματα έρευνας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε προηγούμενη ανάρτηση σχετικά με το πώς να ξεχωρίζετε τα fake reviews.
Εκεί εκτός από τα στοιχεία, που προδίδουν τις παραπλανητικές αξιολογήσεις, διαπιστώνει κάποιος και την ανεπαρκή δράση αρκετών ιστοσελίδων στο να εμποδίσουν αυτές τις καταχωρίσεις ή να ενημερώσουν σχετικά με τον τρόπο συλλογής αξιολογήσεων. Εδώ θα δούμε εν συντομία ποιοι και γιατί ζημιώνονται από τα fake reviews.
Ο λογαριασμός παρακαλώ!
Πόσα εκατομμύρια μας κοστίζουν οι παραπλανητικές αξιολογήσεις;
Πριν το πως μας ζημιώνουν οι παραπλανητικές αξιολογήσεις αξίζει να δούμε ένα ακόμη ενδιαφέρον εύρημα από τον Guardian1. Συγκεκριμένα στη Μεγάλη Βρετανία διεξήχθη έρευνα σχετικά με τα fake reviews από το αρμόδιο όργανο, κατόπιν ανάθεσης από την κυβέρνηση. Σύμφωνα με την έκθεση που δημοσίευσε τον Απρίλιο του 2023:
· Το 10-15% των αξιολογήσεων προϊόντων, που εξέτασε ήταν ψεύτικες.
· Οι ψεύτικες αξιολογήσεις επιφέρουν ζημία στους καταναλωτές από 50 έως 312 εκατομμύρια λίρες ετησίως!
Επομένως στο ερώτημα ποιοι ζημιώνονται από τις ψεύτικες αξιολογήσεις η απάντηση είναι σαφής. Το ίδιο και το πώς μπορεί να προστατευτεί κανείς από τις παραπλανητικές αξιολογήσεις. Διαβάζοντας δηλαδή το άρθρο για το πως να προσέχετε τις ψεύτικες αξιολογήσεις.
Πώς τα fake reviews μας ζημιώνουν
Αφού λοιπόν θέσαμε το πρόβλημα των fake reviews στη σωστή του βάση, την οικονομική δηλαδή, καταλαβαίνει κανείς, ότι πράγματι αποτελούν πρόβλημα για την τσέπη μας. Ας δούμε παρακάτω με πόσους τρόπους μας ζημιώνουν:
1. Παραπλανητικές αξιολογήσεις οδηγούν σε κακές αγορές
Διαβάζοντας παραπλανητικές αξιολογήσεις θα προτιμήσει κάποιος ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, που δε θα ανταποκρίνεται στις προσδοκίες του. Πιθανότατα θα προτιμούσε άλλη επιχείρηση. Κι αν κάποιος έχει ανάγκη ένα αγαθό και κάνει μια αποτυχημένη αγορά, θα πρέπει να διαθέσει εκ νέου χρήματα για να πάρει ένα σωστό προϊόν/ υπηρεσία.
2. Χάσιμο χρόνου
Στη σημερινή υπερφορτωμένη καθημερινότητα όλων μας κάθε λεπτό είναι απαραίτητο. Όταν λοιπόν κάποιος ζημιωθεί από μια αγορά, θα πρέπει να χάσει χρόνο για να διεκδικήσει την αποζημίωσή του. Στη συνέχεια θα πρέπει να χάσει κι άλλο χρόνο για να βρει εξαρχής αυτό που χρειάζεται. Και καλώς ή κακώς δεν μπορεί να αποφύγει κανείς κάποια από αυτές τις διαδικασίες.
3. Με τις παραπλανητικές αξιολογήσεις πλήττεται η αξιοπιστία των επιχειρήσεων
Μάλιστα πλήττεται με δύο τρόπους:
ΣΕΝΑΡΙΟ ΠΡΩΤΟ: Οι αρνητικές αξιολογήσεις
Ένας ανταγωνιστής επιστρατεύει το προσωπικό του να γράψει αρνητικές αξιολογήσεις για τον απέναντι (άλλοτε κυριολεκτικά απέναντι και άλλοτε μεταφορικά). Έτσι εμφανίζονται ψευδείς αρνητικές αξιολογήσεις, που έχουν διπλό κόστος. Αφενός επηρεάζουν εσφαλμένα και τους αναγνώστες αρνητικά. Από την άλλη πλευρά αρνητικές αξιολογήσεις σημαίνουν και χαμηλότερη θέση στα αποτελέσματα των μηχανών αναζήτησης.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΕΥΤΕΡΟ: Οι (ψεύτικες) θετικές αξιολογήσεις
Εάν γίνει γνωστό, ότι μια επιχείρηση πληρώνει – ή βάζει υπαλλήλους και γνωστούς- να γράψουν επί τούτου θετικές αξιολογήσεις, αυτομάτως πλήττεται η εικόνα της. Τότε ο λογικός συνειρμός, που θα ακολουθήσει από πλευράς καταναλωτών, είναι ότι για να χρειάζεται «σπρώξιμο» με παραπλανητικές αξιολογήσεις, μάλλον δεν είναι καλή επιχείρηση. Κάπως έτσι καταλήγει να χάνει κοινό.
Αξιολογήστε! Κάνει καλό!
Στη βάση όλων των παραπάνω προκύπτει ένα μάλλον αυτονόητο συμπέρασμα. Αποκτήσαμε μια νέα ιδιότητα! Ποιοι την αποκτήσαμε; Όλοι. Γιατί όλοι; Γιατί όλοι είμαστε καταναλωτές! Και το γιορτάζουμε γράφοντας αξιολογήσεις όχι κάνοντας ψώνια μόνο.
Όσον για το ποια είναι η νέα ιδιότητα; Δεν είναι άλλη από αυτή του αξιολογητή. Απλώς όταν το κάνουμε μεταξύ μας σε προφορικό επίπεδο, έχει την αξία του να προστατεύουμε τον κύκλο μας από μια κακή αγορά.
Όταν όμως καταχωρούμε τις αξιολογήσεις μας, βοηθάμε κι άλλους να αποφύγουν μια κακή αγορά, αλλά και μοιραζόμαστε την εμπειρία μας. Γιατί αυτό είναι χρήσιμο; Γιατί επικοινωνούμε, μαθαίνουμε πάνω σε άπειρα θέματα να υιοθετούμε διαφορετική νοοτροπία. Πιθανόν τη νοοτροπία κάποιου αγνώστου, που σκέφτηκε κάτι, που εμείς δε βλέπαμε. Δηλαδή ακριβώς όπως μας ωφελούν τα βιβλία, οι ταινίες, τα ταξίδια… Όμοια και οι εμπειρίες των άλλων, όπως παρουσιάζονται μέσα από τις αξιολογήσεις μπορεί να είναι χρήσιμες και διαφωτιστικές.
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by Freepik
1. Αναλυτικά το άρθρο του Guardian για τα fake reviews: https://www.theguardian.com/money/2023/jul/15/fake-reviews-ai-artificial-intelligence-hotels-restaurants-products