Τιμές καυσίμων, ακρίβεια τροφίμων και το κίνημα της πετσέτας
Σε κάθε συζήτηση που έφερνε στην επιφάνεια τιμές καυσίμων και ακρίβεια τροφίμων, αναδύονταν σχεδόν αυτόματα, το ερώτημα τί κάνουμε γι’ αυτό. Ένα αντιπροσωπευτικό παράδειγμα, που περιλαμβάνει όλες τις πτυχές του θέματος είναι η παρακάτω ιστορία.
Μια άνεργη, νέα γυναίκα αναζητά εργασία. Περνά έξω από ένα ταξιδιωτικό πρακτορείο, όπου αναγράφεται: «Ζητείται άτομο για 8ωρη, 6ημερη εργασία. Μισθός 800€». Τα έβαλε κάτω με τον σύντροφό της για να υπολογίσει τα ένσημα και τον μισθό. Αυτά αυτά που ζήταγε το γραφείο, δεν αντιστοιχούσαν σε 800 ευρώ. Όταν τους είπαν οι ακροατές της ιστορίας τους, ότι αυτά προσφέρει, γιατί έτσι θέλει, συμπέραναν, ότι αυτό είναι παράνομο και απόρησαν πως γίνεται να το διαφημίζει κιόλας. Η απάντηση είναι απλή:
- Μάλλον στην περιοχή δεν κατοικεί ή από το σημείο αυτό δεν περνά, ένας ευσυνείδητος υπάλληλος του ΣΔΟΕ ή του ΕΦΚΑ ή της Επιθρώρησης Εργασίας, ώστε να το καταγγείλει στους αρμόδιους.
- Εκείνοι οι ίδιοι που απόρησαν, δεν το κατέγραψαν ούτε κατέδωσαν σε αρμόδιο φορέα για να λάβει δράση. Οπότε, απλώς θα συνεχίσει.
Μετά το θέρος, η επαναφορά στην καθημερινότητα
Η πλειονότητα των Ελλήνων επέστρεψε μετά τον παραθερισμό στη βάση τους και κατά πως το λέει το τραγούδι, «τέρμα το διάλειμμα»!. Αυτό σημαίνει, ότι η χαλαρότητα των διακοπών έφυγε ή για την ακρίβεια η διάθεση να αντιμετωπίζουμε χαλαρά τα σοβαρά ζητήματα, γιατί «πώς να το κάνουμε; Διακοπές είμαστε!» πέρασε. Και να, αντιμέτωποι ξανά με τα γνωστά ζητήματα: ακρίβεια, τιμές καυσίμων, ανατιμήσεις, πληθωρισμός.
Τις πταίει για αυτές τις τιμές καυσίμων, τροφίμων και όλων των προϊόντων; Aρχικά η ευθύνη αποδόθηκε στον καταναλωτή, που ζητάει. Σχετική αναφορά έγινε στην ανάρτηση πληθωρισμός και κριτικές customer experience. Οι οικονομολόγοι ρίχνουν την ευθύνη για την κατάντια των τιμών στον αχάριστο, αχόρταγο καταναλωτή, που όλο αγοράζει. Αν όμως καταναλώναμε εξαρχής πιο συνετά, δε θα συνέβαινε αυτό. Αυτή ήταν η πρώτη εξήγηση για την ακρίβεια.
Τιμές καυσίμων στην Ελλάδα των 780€: 3η ακριβότερη μετά τη Δανία των 1300€!
Για την εξέλιξη όλων αυτών υπάρχει πάντα εξήγηση. Mια εξήγηση που βέβαια δεν καλύπτει το γιατί στη χώρα μας οι τιμές κυμαίνονται σε αυτά τα επίπεδα. Συγκεκριμένα όπως διαπιστώνει, όποιος κοιτάξει τον πίνακα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής (21/8/2023)1 η Ελλάδα είναι η 3η ακριβότερη χώρα στα καύσιμα (τιμές σε €) στην Ευρώπη με 1.990. Πρώτη είναι η Ολλανδία με 2,080 και τρίτη η Δανία 2,074.
Ακολουθούν Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Φινλανδία. Και το ερώτημα είναι, τι δικαιολογεί στη χώρα μας αυτή την αύξηση. Στο σημείο αυτό ο καταναλωτής, που αγανακτεί, λέει: «Δεν μπορεί να μην είχαν απόθεμα τα πρατήρια βενζίνης και με το που βλέπουν άνοδο τιμών, να ανεβάζουν την ακριβώς επόμενη μέρα τις τιμές καυσίμων!». Για να πάρει την απάντηση από τον υπάλληλο «Ό,τι θέλουν κάνουν».
Ακόμη κι αν κάνουμε τη σύγκριση τιμών- μισθών και την αναγωγή στα δικά μας δεδομένα, ναι όλοι οι Ευρωπαίοι πληρώνουν ακριβά τα καύσιμα, πληρώνουν πολλούς φόρους και κρατήσεις για περίθαλψη, ΑΛΛΑ έχουν υψηλότερους μισθούς! Δεν μπορεί στην Ελλάδα των 780€ ως κατώτατο μισθό οι τιμές καυσίμων να είναι όμοιες με της Δανίας των 1300€ ως μέσο μισθό ή των 3.100€ ως μέσου μισθού!
Επιπρόσθετα σύμφωνα με τις μετρήσεις της Eurostat η Ελλάδα τα πήγε εξαιρετικά στον πληθωρισμό, καθώς αν και υψηλός έμεινε κάτω από το 5% τον μήνα Ιούλιο. Όριο, που ξεπέρασαν οι πιο ανεπτυγμένες από εμάς χώρες. Ωραία ως εδώ. Γιατί δεν το είδαμε στις τιμές τροφίμων; Για 3 λόγους:
- Αυξημένη ζήτηση λόγω τουρισμού.
- Μειωμένη παραγωγή. Αρκεί αν επισκεφθεί τους παραγωγούς μιας λαϊκής για να το διαπιστώσει κανείς αυτό.
- Κάποιοι έμποροι είχαν προμηθευτεί προϊόντα με την προηγούμενη τιμή, την ακριβή, και για να μην έχουν απώλειες, «κράτησαν» τιμή. Εδώ είναι και το πρόβλημα.
Αποκάλυψη ΕΚΤ: Το υπερκέρδος υπεύθυνο για τις τιμές καυσίμων και τροφίμων
Η ίδια η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα έριξε άπλετο φως με έκθεσή στο Ινάρι της Φινλανδίας, πριν πολλούς μήνες. Εκεί παρουσιάστηκε στα μέλη του Συμβουλίου της ΕΚΤ η έκθεση βάσει της οποίας, όταν υπάρχει πληθωρισμός, οι εταιρείες άσχετα με το αν ή το πόσο έχουν επηρεαστεί αυξάνουν τις τιμές βγάζοντας υπερκέρδος. Τα πορίσματα αναφέρονται αναλυτικότερα σε ανάρτηση για την ακρίβεια, τους καταναλωτές, τις αξιολογήσεις και τα κέρδη των εταιρειών.
Έτσι όταν θα έρθει ο χειμώνας, οι τιμές τροφίμων θα παραμείνουν, για διάφορους λόγους. Κάποιοι ειλικρινείς, κάποιοι όχι, αλλά τα επιχειρήματα είναι:
Α)αυξάνονται τα καύσιμα και άρα το κόστος μεταφοράς.
Β)αυξάνονται τα έξοδα παραγωγής λόγω αύξησης καυσίμων, που αυτό μετακυλύεται στην τιμή.
Εν τέλει, ότι και να γίνει τη μείωση τιμών στα τρόφιμα, δεν τη διαπιστώνουμε, όπως οι Ευρωπαίοι συμπολίτες.
Τι θα λέγατε για για ένα Κίνημα της… βενζίνης;
Τίθεται τώρα το θεμελιώδες ερώτημα ως απάντηση: Θυμάστε τι έγινε με το «κίνημα της πετσέτας»; Φανταστείτε τώρα να είχαμε «κίνημα των καυσίμων» ή της βενζίνης ή των τροφίμων ή όπως θέλετε πείτε το, αλλά το νόημα είναι το ίδιο. Καταναλωτές συνεννοούνται, παύουν να στηρίζουν και εγένετο μείωση. Είδαμε άλλωστε, ότι λειτουργεί, όταν οι καταναλωτές οργανώθηκαν με τα cancel. Συγκεκριμένα παραδείγματα είδαμε στην ανάρτηση για την cancel culture, reviews και την έκφραση του καταναλωτή.
Φυσικά και επανέρχονται οι απανταχού επιχειρηματίες στις συνήθεις πρακτικές τους, είτε με τις κακές αμοιβές των εργαζομένων, με τις ατομικές συμβάσεις ή με τις τιμές ή με τις ξαπλώστρες. Αυτό σημαίνει, ότι η ομάδα καταναλωτών, ότι κι αν προασπίζεται, θα πρέπει να κάνει την εμφάνισή της κατά καιρούς για να κρατούν τους επιχειρηματίες σε εγρήγορση. Εφόσον δεν υπάρχει σχετική δράση από το κράτος, ας υπάρξει από τους καταναλωτές.
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by Freepik
- Βγαίνει κάθε εβδομάδα στην κάτωθι ιστοσελίδα με τον τίτλο European Commission oil bulletin.
https://energy.ec.europa.eu/data-and-analysis/weekly-oil-bulletin_en
Για να δει κανείς σε μορφή pdf ή excel πρέπει να πατήσει: Prices with taxes latest prices (pdf) ή Prices with taxes latest prices (xlsx)
Για τον χάρτη της Ευρώπης με τις ακριβότερες και φθηνότερες τιμές πατάτε τον σύνδεσμο:
Latest Euro-super 95 map (pdf)