Παρορμητικές αγορές: Πως θα τις δαμάσουμε με δημοφιλή sites για reviews

Designed by Freepik

Παρορμητικές αγορές: Πως θα τις δαμάσουμε

Οι παρορμητικές αγορές σας αφορούν, επειδή είτε εσείς τις κάνετε είτε τις πληρώνετε! Είδαμε στο προηγούμενο άρθρο πως τα δημοφιλή sites για reviews μπορεί να τις υποκινήσουν ή να περιορίσουν τις παρορμητικές αγορές. Εδώ θα δούμε πως θα δαμάσουμε τις παρορμητικές αγορές, αφού ανακαλύψουμε μερικά ακόμη τρωτά μας σημεία, που κάνουν το χέρι μας να προχωρά σε απερίσκεπτες αγορές.

Γιατί κάνουμε ψώνια χωρίς να το σκεφτούμε;

Μια μελέτη στη συμπεριφορική ψυχολογία των παρορμητικών αγορών έδειξε τι διαταράσσει τις αγοραστικές μας συνήθειες.

  • Ο χαρακτήρας
  • Η συμπεριφορά μας ως καταναλωτών
  • Οι πολιτισμικές αξίες μας, δηλαδή πως η αγοραστική μας δύναμη εκλαμβάνεται σε κοινωνικό επίπεδο ή ποια σημασία δίνουμε στην κατανάλωση
  • Δημογραφικοί παράγοντες

Social media & δημοφιλή sites για reviews επηρεάζουν τις παρορμητικές αγορές

Τα παραπάνω σε συνδυασμό με εξωτερικούς παράγοντες έχουν αντίκτυπο στις σπατάλες που κάνουμε. Ποιοι είναι αυτοί οι παράγοντες; Ο τρόπος που ένα κατάστημα εκθέτει τα προϊόντα του, τα δημοφιλή sites για reviews αλλά και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα του Capital One Shopping το 65% των καταναλωτών εκτιμά, ότι η απόφασή τους για μια αγορά επηρεάστηκε είτε από reviews είτε από σχόλια στα social media.

5 κίνητρα που ξοδεύουμε:

Από τη στιγμιαία ικανοποίηση ως το FOMO!

Η στιγμιαία ικανοποίηση.

Είτε κάνουμε τις αγορές μας διαδικτυακά είτε σε φυσικό κατάστημα, τη στιγμή εκείνη εκκρίνεται ντοπαμίνη στον οργανισμό. Η ντοπαμίνη ως γνωστόν αποκαλείται αλλιώς, η ορμόνη της ευτυχίας, άρα μόλις πατήσουμε την «Ολοκλήρωση αγοράς» νιώθουμε ευτυχείς.

Προσφορές και ειδικές εκπτώσεις.

Οι έμποροι πολύ στοχευμένα και στρατηγικά, θα έλεγε κανείς, ανανκοινώνουν τις προωθητικές ενέργειές τους. Αυτή είναι η δουλειά τους βέβαια. Έτσι διαμορφώνουν δελεαστικά τις βιτρίνες, τους διαδρόμους με προσφορές, τα προϊόντα δίπλα στο ταμείο ή το πεδίο «συμπληρώστε το στυλ» κοντά στο καλάθι ενός e-shop. Κάποιες από αυτές τις σειρήνες μπορεί να αποφύγει κάποιος διαβάζοντας δημοφιλή sites για reviews.

Μικροπράγματα και η χαρά του να κάνουμε ψώνια.

Μερικές φορές το θέμα δεν είναι να ψωνίσουμε κάτι σπουδαίο, αλλά απλώς να αγοράσουμε κάτι. Ένα εξεζητημένο ζευγάρι κάλτσες, μια αστεία καρφίτσα ή τις νέες γεύσεις του αγαπημένου μας σνακ είναι ικανά- αν και ψιλολόγια- να μας δώσουν τη χαρά του αγοράζειν.

Η ικανοποίηση ότι πετύχαμε λαυράκι.

Συχνά ψωνίζουμε, γιατί πετυχαίνουμε μια προσφορά, που μας εξασφαλίζει χρήματα. Όπως και όταν κάνουμε παζάρια, η διαδικασία του να πετυχαίνουμε προσφορές ενεργοποιεί το κέντρο του εγκεφάλου, που παρέχει την αίσθηση της επιβράβευσης.

Στο άρθρο σχετικά με τις εκπτώσεις, τις τιμές και την αγοραστική μανία γράφουμε πως οι ειδικοί τεκμηριώνουν το γιατί αναζητάμε τις χαμηλές τιμές.

Το περιβόητο FOMO (fear of missing out)- Ο φόβος μήπως χάσουμε κάτι (ελληνιστί).

Πρόκειται για ένα φαινόμενο που εντάθηκε από την περίοδο της χρήσης των social media και περιγράφει την αγωνία και το στρες, όταν σκεφτόμαστε ότι οι άλλοι διασκεδάζουν περισσότερο, ζουν καλύτερα ή αγοράζουν περισσότερα απ’ όσα μπορούν να έχουν.

Πως θα δαμάσουμε τις αλόγιστες σπατάλες;

Το να παρακάμψουμε πειρασμούς, που μας ωθούν στις παρορμητικές αγορές, ίσως είναι δύσκολο. Τα δημοφιλή sites για reviews λειτουργούν για κάποιος προτρεπτικά και γι’ άλλους αποτρεπτικά. Ευτυχώς όμως υπάρχουν τρόποι με τους οποίους ο μηνιαίος μας προϋπολογισμός θα είναι ασφαλής και τα έξοδα μας υπό έλεγχο.

  1. Κάντε μια λίστα και μείνετε πιστοί σε αυτοί

    Γράψτε στο χαρτί και κοιτάξτε τις μελλοντικές σας αγορές. Με αυτόν τον τρόπο τις έχετε υπό έλεγχο, ώστε να μην μπείτε στον πειρασμό να αγοράσετε πράγματα που δε χρειάζεστε πραγματικά.

  2. Βάλτε όρια. Όταν θέτετε εξαρχής ένα όριο στα έξοδά σας, είστε πιο προσεκτικοί όσο ψωνίζετε. Για κάποιους αυτό ίσως είναι κάτι πρωτόγνορο, αλλά τα παλιά, καλά μετρητά αποτελούν έναν αποτελεσματικό τρόπο να κάμψετε τις παρορμητικές αγορές.
  3. Περιορίστε τα social media. Με τις στοχευμένες διαφημίσεις, «χορηγούμενες» όπως τις συναντάμε συνήθως, τις εφαρμογές για ψώνια και τα give-aways των influencers, άντε να κρατηθούμε μακριά από τις παρορμητικές αγορές. Εκτός και αν… περιορίσουμε τον χρόνο, που αφιερώνουμε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Επίσης καλό θα ήταν να αποφύγουμε να ακολουθούμε ανθρώπους, που πυροδοτούν την παρόρμησή μας για αγορές.
  4. Αφήστε λίγο χρόνο να περάσει

    Εντάξει, μπήκατε στον πειρασμό. Πριν πατήσετε το κουμπί της αγοράς, κάντε ένα διάλειμμα. Αφήστε το μέρος του εγκεφάλου, που επεξεργάζεται όλες τις πληροφορίες να το σκεφτεί ψύχραιμα. Τότε θα αποφασίσετε αν και τι χρειάζεστε.

  5. Δημιουργήστε έναν προϋπολογισμό για αποταμιεύσεις. Θέτοντας στόχους για αποταμίευση (για σύνταξη, για εκπαίδευση, για διακοπές κλπ) διευκολύνουμε τη διαχείριση των εσόδων μας. Με αυτόν τον τρόπο νιώθουμε ικανοποίηση, όταν συκγεντρώνουμε το ποσό για να ταξιδέψουμε σε έναν αγαπημένο προορισμό ή όταν έχουμε τα χρήματα για εκείνο το ακριβό μεταπτυχιακό!
  6. Αναγνωρίστε τι πυροδοτεί το πρόβλημα. Για παράδειγμα μην ξεκινάτε για ψώνια αν αισθάνεστε κουρασμένοι, στενοχωρημένοι ή ανήσυχοι. Αν κάνετε αγορές κάθε φορά, που αισθάνεστε «κάπως», δε θα συνειδητοποιείτε τι πυροδοτεί τις αγορές ούτε τι σας είναι απαραίτητο και τι όχι.
  7. Πηγαίντε για ψώνια με παρέα. Ένας αγαπημένος σας φίλος ή μέλος της οικογένειας πάντα βοηθά να παραμείνετε εντός προϋπολογισμού.

Θυμηθείτε: Οι παρορμητικές αγορές είναι στο πρόγραμμα. Δε θα αυτομαστιγωθούμε για κάθε αγορά. Απλώς το νόημα είναι να μην ξεφεύγουμε σε βαθμό, που δημιουργούμε αλόγιστα χρέη.

Όπως είπαμε παραπάνω, αλλά και στην προηγούμενη ανάρτηση για τις παρορμητικές αγορές, τα δημοφιλή sites για reviews μπορεί να λειτουργήσουν ως εμπόδιο στην παρόρμηση για ψώνια. Παίρνοντας χρόνο να ψάξουμε και να κάνουμε ενδελεχή έρευνα, επεξεργαζόμαστε ξανά τις ανάγκες μας κι αν χρειαζόμαστε κάποια πράγματα.

Αν πάλι είστε σίγουροι για τις αγορές σας, γράψτε μετά τα ψώνια αξιολογήσεις και μοιραστείτε τις εμπειρίες σας!

Image by Freepik

Trending #cancel

Δεν υπάρχει τρέχον #cancel