Ημέρα Αγίου Βαλεντίνου: Η παγίδα και οι 3 λύσεις
Η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου πλησιάζει και πολλοί καταναλωτές παλεύουν να βρουν δώρα. Δώρα που θα ικανοποιήσουν το ταίρι τους ή με τα οποία «θα ρίξουν» το αντικείμενο του πόθου τους. Τώρα είναι η περίδος, όπου τα εμπορικά καταστήματα και οι ανθοπώλές ρίχνονται στον πόλεμο να σας πείσουν, ότι τίποτα δε φωνάζει «Σ’ αγαπώ» περισσότερο από τα σοκολατάκια/ λουλούδια/ κοσμήματα.
Ωστόσο πολλοί καταναλωτές αισθάνονται, πως οποιαδήποτε από τις παραπάνω επιλογές είναι πολύ γενική για να εκφράσει κάποιος τα πραγματικά του συναισθήματα. Άλλοι πάλι ίσως έχουν προσφέρει παλιότερα κάποιο από αυτά τα δώρα και αναζητούν μια εναλλακτική. Υπάρχει όμως κάποια καλή ιδέα;
Ποια είναι οι παγίδα που πέφτουν οι περισσότεροι τη μέρα των ερωτευμένων
Ο ερευνητής σε θέματα καταναλωτικής συμπεριφοράς Julian Givi και οι συνεργάτες του σε πρόσφατη έρευνά τους, που δημοσιεύθηκε το 2023 στο Journal of Consumer Psychology, έχουν κάτι σημαντικό να μας προτείνουν. Συγκεκριμένα του Αγίου Βαλεντίνου οι περισσότεροι πέφουν στην παγίδα να εστιάζουν στο ίδιο το δώρο. Αντίθετα θα έπρεπε, προφανώς, να δώσουν προτεραιότητα στον παραλήπτη και τις ανάγκες του.
Η ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου μάλιστα ίσως κάνει αυτή τη νοοτροπία ακόμη πιο έντονη, γιατί υπάρχει η πίεση του τέλειου δώρου. Για την ακρίβεια πολλές φορές εκείνος που προσφέρει δώρο σκέφτεται, ότι θα πρέπει να βρει κάτι που να είναι ακόμη καλύτερο από άλλες χρονιές.
Προτάσεις για να νιώσει ξεχωριστό το έτερον ήμισυ
Τι μπορείτε να κάνετε για να νιώσει ξεχωριστό το έτερον ήμισυ την ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου; Ορίστε μερικές ιδέες.
-
Ξεχάστε την τιμή
Αυτή ήταν ακριβώς η παγίδα, που λέμε παραπάνω, ότι πέφτουν πολλοί εστιάζοντας σε πτυχές του δώρου, όπως η τιμή. Εμείς ίσως πιστεύουμε, ότι όσο πιο πολύ ξοδεύουμε, τόσο πιο πολύ θα εκτιμήσει ο παραλήπτης το δώρο μας. Πράγμα που δεν ισχύει πάντα.
Ο θετικός αντίκτυπος που αφήνει ένα ακριβό δώρο είναι πολύ μικρός σε σχέση με την αίσθηση, που αφήνει ένα δώρο, που φανερώνει πραγματικό ενδιαφέρον. Σε ορισμένες περιπτώσεις δε, υπάρχει και το ενδεχόμενο να έχει αρνητικό αντίκτυπο. Ο παραλήπτης ίσως σκεφτεί, ότι είναι υπερβολικά ακριβό σε βαθμό, που τον κάνει να αισθάνεται αμήχανα ή ότι θα πρέπει να ανταποδώσει το δώρο.
-
Σκεφτείτε μακροπρόθεσμα
Θα προσφέρουμε το δώρο στον παραλήπτη μας και μετά, κατά πάσα πιθανότητα, δε θα είμαστε παρόντες όταν θα το χρησιμοποιήσει. Από αυτή τη σκοπιά κάποιος ίσως μπει στον πειρασμό να αγοράσει κάτι για του Αγίου Βαλεντίνου, που θα πυροδοτήσει ευχάριστά και θετικά συναισθήματα τη στιγμή, που θα προσφέρει το δώρο.
Παρόλα αυτά πολλοί εκτιμούν περισσότερο ένα δώρο χρηστικό, κάτι που θα έχουν μακροπρόθεσμα σε σύγκριση με κάτι, που η αξία του είναι παροδική. Βέβαια προτού αποφασίσετε τι θα αγοράσετε, σκεφτείτε τον παραλήπτη σας, όπως μας προτείνουν παραπάνω και οι ερευνητές.
Έχετε δηλαδή απέναντί σας ένα πρακτικό άτομο, που προτιμά τα χρηστικά δώρα; Ή μήπως υποστηρίζετε κι εσείς, ότι σημασία δεν έχει τι σου είπαν, αλλά πως σε έκαναν να αισθανθείς; Στη δεύτερη περίπτωση στοχεύτε σε δώρα, που προκαλούν ευχάριστα συναισθήματα δημιουργώντας ανεξίτηλες αναμνήσεις!
-
Μη σας απασχολεί η πρωτοτυπία
Δεν είναι μόνο του Αγίου Βαλεντίνου, αλλά σε κάθε περίσταση όταν αγοράζουμε δώρα, επιδιώκουμε πολλές φορές να βρούμε κάτι πρωτότυπο. Ειδικά στην περίπτωση των ατόμων σε μακροχρόνιες σχέσεις ή μεταξύ συζύγων, που τα αποθέματα ευρηματικότητας ίσως έχουν εξαντληθεί. Συχνά αισθάνονται ότι πρέπει να βρουν κάτι άλλο, κάτι το διαφορετικό.
Ωστόσο πολλοί παραλήπτες δεν έχουν το παραμικρό πρόβλημα με την επανάληψη. Αν για παράδειγμα ευχαριστήθηκαν ένα εξαίσιο βιβλίο πέρυσι, δεν υπάρχει λόγος να μην το ευχαριστηθούν και φέτος. Γενικά μη φοβάστε την επανάληψη, ειδικά αν έχετε την εντύπωση, ότι ικανοποιεί το ταίρι σας.
Εμπειρίες: Ο αδιαφιλονίκητος νικητής μεταξύ των δώρων
Τέλος αυτό που έχει σημασία, είναι το τι θέλετε να εκφράσετε προσφέροντας ένα δώρο του Αγίου Βαλεντίνου. Αν για παράδειγμα θέλετε να έρθετε πιο κοντά με τον/ τη συντροφό σας, το καλύτερο δώρο είναι οι κοινές αναμνήσεις. Αυτό δηλαδή ακριβώς που προτείναμε και στη συνταγή της επιτυχίας για δώρα Αγίου Βαλεντίνου. Η έρευνα των Leif Van Boven και Tom Gilovich (2003) έδειξε, ότι το να αγοράζουμε εμπειρίες εντείνει το συναίσθημα της ευτυχίας σε σύγκριση με τα υλικά αγαθά.
Σειρά ερευνών έχει αποδείξει επανειλημμένα, ότι οι περισσότεροι προτιμάμε να δαπανήσουμε χρήματα για εμπειρίες. Αυτό ισχύει είτε ξοδεύουμε για να αγοράσουμε δώρο είτε επιλέγουμε κάτι για τον εαυτό μας ως καταναλωτές. Τέτοια παραδείγματα είναι τα ταξίδια, μια εκδρομή σε μια φάρμα, το κάμπινγκ στο πλαίσιο ενός φεστιβαλ με συναυλίες και άλλα.
Άλλωστε αν το καλοσκεφτούμε, τα σοκολατάκια θα φαγωθούν, τα λουλούδια θα μαραθούν. Αντίθετα οι κοινές αναμνήσεις απασχολούμενοι σε κάτι που αποτελεί κοινό ενδιαφέρον με το άλλο μας μισό, θα μείνουν για πάντα. Ακόμη περισσότερο αν αυτές οι εμπειρίες έχουν μια δόση από τη «μαγεία» της ημέρας του Αγίου Βαλεντίνου.
Κι αν επιλέξατε ήδη κάποια εμπειρία για να μοιραστείτε με τον/ την αγαπημένο/η σας, γράψτε τις αξιολογήσεις σας τώρα.
Image by Freepik