Το καλοκαίρι πλησιάζει και ίσως έχεις ήδη αρχίσει να κοιτάς το «διαθέσιμο» υπόλοιπο για να προγραμματίσεις διακοπές, εξορμήσεις ή… τα καλοκαιρινά ψώνια! Είτε επαρκεί είτε όχι για τα σχέδιά σου, όχι δε θα σου πούμε, γράψε κριτικές και ξεμπέρδεψες με τις σπατάλες!
Απλώς έχουμε ήδη πει σε προηγούμενο άρθρο, πως οι σελίδες για αξιολογήσεις μπορούν να ρεγουλάρουν τις παρορμητικές αγορές. Γι’ αυτό κι εδώ εξηγούμε πως θα σε βοηθήσουν στον περιορισμό της σπατάλης.
Πως το καλοκαίρι «παίζει» με τον εθισμό στο shopping
O ενθουσιασμός για όλες τις στιγμές ανεμελιάς του καλοκαιριού λειτουργεί σαν αντίβαρο στην προσπάθεια που καταβάλαμε τον χειμώνα. Έτσι το μυαλό σου τρέχει σε υπέροχες παραλίες ή βραδινά cocktails δίπλα στη θάλασσα, με το κατάλληλο σύνολο βέβαια. Ακόμη κι αν είσαι γονιός και οι βόλτες με την παρέα είναι περιορισμένες, λίγο το χωριό, λίγο οι κατασκηνώσεις, κάτι θα σου δώσει την ευκαιρία για βόλτες.
Και ξέρεις, δεν είσαι μόνο εσύ, που θα πας κάπου διακοπές κι ο εθισμός στο shopping καραδοκεί. Είσαι κι εσύ που απλώς θα πας στο κοντινό στην Αθήνα εξοχικό και άρα δε θα χαλάσεις λεφτά… νομίζεις! Ακριβώς επειδή δεν πληρώνεις πολλά μεταφορικά ή κατάλυμμα, αγοράζεις ρούχα, βγαίνεις όλο και πιο πολύ έξω ή αντί να μαγειρεύεις παραγγέλνεις απ’ έξω- διακοπές είσαι άλλωστε!
Όμως τις ονειροπωλήσεις ενός ανέμελου καλοκαιριού συνοδεύει και μια περίεργη αίσθηση, ότι κάτι κάνεις λάθος, ίσως ότι κάτι δεν είναι σωστό. Με το που μύρισε καλοκαίρι, τα σχέδια αποταμίευσης εξαφανίστηκαν σαν την άμαξα της Σταχτοπούτας, που έγινε ξανά κολοκύθα. Όλος ο μηνιαίος προϋπολογισμός έχει ήδη προγραμματιστεί να ξοδευτεί και δε μένει δεκάρα στην άκρη.
Γράψε κριτικές στις διακοπές και σώσε το τραπεζικό σου υπόλοιπο
Γενικά στις διακοπές, όποια εποχή του χρόνου κι αν είναι, ξεφεύγουμε οικονομικά. Κι ο λόγος, που σου λέμε γράψε κριτικές είναι γιατί λειτουργεί σαν τοίχος αναχαίτισης των αγορών αλλά και ως ψυχική ενδυνάμωση.
Η ψυχολογία της ευκαιρίας!
Η σπατάλη χρημάτων για ψώνια μας κάνει να αισθανόμαστε μάλλον άδειοι. Ο αρχικός ενθουσιασμός, ότι βρήκαμε την ιδανική προσφορά ή την τέλεια ευκαιρία σύντομα παραχωρεί τη θέση του στις ενοχές. Συνειδητοποιείς, ότι μάλλον το παράκανες με τα έξοδα. Ταυτόχρονα σε πιάνει το άγχος, πως θα μαζέψεις πάλι τα έξοδα, που θα τρέχουν από φθινόπωρο!
Όσο απλό κι αν μοιάζει στην αρχή, ίσως μάλιστα αστειευόμαστε με αυτό στις παρέες, μετά σε επιβαρύνει ψυχολογικά. Κι αυτό γιατί μεταξύ σοβαρού και αστείου φαίνεται, ότι ο τρόπος που ξοδεύεις δεν πάει χέρι χέρι με τους μακροπρόθεσμους στόχους σου.

Το αντίδοτο για τον εθισμό στο shopping είναι…
Ναι, για μια ακόμη φορά θα σου πούμε γράψε κριτικές, δε θα σου πούμε κόψε τα ψώνια. Προτού γουρλώσεις τα μάτια από φόβο, ηρέμησε! Δε θα σου συστήσουμε τη στέρηση ως λύση. Ως συνήθως στηρίζουμε τις ενσυνείδητες επιλογές. Κάνε μεν ψώνια, με τρόπο όμως που ταιριάζει στις αξίες σου, τις ανάγκες σου και την ψυχική ηρεμία σου.
Αν έχεις διαπιστώσει κι εσύ, ότι κάπου ξεφεύγεις με τα έξοδα ή στο θυμίζει ο άδειος λογαριασμός σου, τότε θα πρέπει να περιορίσεις, να καταργήσεις ή να αναθεωρήσεις τις αγοραστικές σου συνήθειες. Όπως συνηθίζουμε μέσα από το blog της σελίδας για αξιολογήσεις, experiencefirst.gr, θα βρούμε στις έρευνες το αντίδοτο για την υπερκατανάλωση. Οι έρευνες λοιπόν δείχνουν, ότι ο περιορισμός της κατανάλωσης ενισχύει την οικονομική σταθερότητα και την αίσθηση ικανοποίησης μειώνοντας το χάος στα οικονομικά μας.
Τι σχέση έχει το ASMR με τις κριτικές
Έχεις δει ή ακούσει που λέμε, ότι όλα «είναι θέμα μυαλού, τρόπου σκέψης» κλπ. Το ASMR που εφαρμόζεται από το noise cancellation στα ακουστικά σου, μέχρι την εκμάθηση των ξένων γλωσσών ή την απώλεια κιλών, όπως πχ με το φάρμακο Ozempic για τους διαβητικούς, γνωρίζει τεράστια ζήτηση γι’ αυτόν τον λόγο.
Εκπαιδεύει το μυαλό εύκολα και γρήγορα χωρίς να χρειαστεί να κουραστείς εσύ. Έτσι δουλεύουν και τα reviews και γι’ αυτό σε παροτρύνουμε κι εμείς: Γράψε κριτικές! Μετά από μια αγορά παίρνεις τον χρόνο σου να αναλογιστείς, αν όντως χρειαζόσουν αυτό που πήρες ή αν η εξυπηρέτηση άξιζε τα χρήματα, που διέθεσες. Αν ξαναδώσεις χρήματα για τον ίδιο σκοπό, θα σε κάνει να νιώσεις καλύτερα ή θα αξίζει τον κόπο;
Στην ουσία το διάλειμμα που κάνεις για να γράψεις κριτικές πριν από μια νέα αγορά είναι αυτό που χρειάζεσαι. Λειτουργεί όπως αυτό που λένε με το νερό και την πείνα. Αντίστοιχα δουλεύει και η σύσταση των διατροφολόγων για τις λιγούρες, που σε παροτρύνουν να αφήσεις να περάσουν δέκα λεπτά. Αν ακόμη θέλεις κάτι, τότε το αγοράζεις.
Έτσι και με τις κριτικές εκπαιδεύεις μόνος σου τον εγκέφαλό σου να παίρνει απόσταση και να εξετάζει τι χρειάζεται και τι όχι. Αξιολογείς τις ανάγκες σου χωρίς να πληρώσεις ή να ξοδέψεις ενέργεια και χρόνο!
1: Οι κριτικές αποκαλύπτουν το πραγματικό κίνητρο!
Το βασικό με τις κριτικές είναι, ότι παίρνεις τον χρόνο σου να σκεφτείς. Αφού ξόδεψες τα χρήματα -είπαμε από φθινόπωρο η εγκράτεια- σκέψου μια ακόμη τέτοια αγορά τι θα σου προσφέρει. Αν απαντάς τρελαίνομαι να φεύγω διήμερα- τριήμερα, μήπως η πραγματική απάντηση είναι, ότι δε σου αρέσει η καθημερινότητά σου και αποδράς από αυτή;
Επειδή η ψυχολογία δεν είναι ο κλάδος μας, απλώς γράφοντας κριτικές κι εντοπίζοντας το κίνητρο που κάνεις κάποια έξοδα, σου δείχνει την πραγματική αιτία που ξοδεύεις. Άρα κάτι άλλο πρέπει να αλλάξεις αντί να σπαταλάς χρήματα. Καταλαβαίνεις βέβαια, ότι τα κίνητρα εδώ είναι πολλά: πχ ξοδέυω άρα υπάρχω (έχει γίνει και ταινία), έχω την αποδοχή των άλλων, ψυχολογική εκτόνωση κλπ.
2: Γράφεις reviews, βοηθάς τους άλλους!
Αν υποθέσουμε, ότι εσύ είσαι εντάξει με τον εαυτό σου και το πορτοφόλι σου δε βογκάει από τα έξοδα, θα σου πούμε και πάλι το ίδιο. Γράψε κριτικές, επειδή είσαι αλτρουιστής! Είσαι άνθρωπος πάνω απ΄όλα και σου αρέσει να βοηθάς τους άλλους. Εκτός βλέπεις από το να γράφεις κριτικές, βοηθάει και το να διαβάζουμε πριν κάνουμε ψώνια.
Μην εκπλαγείς, αν σου πούμε ότι πια το 80% περίπου του κοινού διαβάζει αξιολογήσεις πριν τα ψώνια του. Οπότε από τη μια προσφέρεις πλούσιο υλικό για παύση πριν την αγορά και εντοπισμό των πραγματικών κινήτρων σε κάποιον συνάνθρωπο. Από την άλλη δίνεις τα φώτα σου σχετικά με μια εμπειρία σου, ώστε ή να γλυτώσεις κάποιον από κακή αγορά ή να ενισχύσεις μια σωστή επιχείρηση με μια θετική κριτική.
3: Το αγγελάκι και το διαβολάκι μέσα σου, κάτι έχουν να σου πουν!
Με δυο λόγια γράψε κριτικές και άκου τον εσωτερικό σου μονόλογο. Έχεις δει πως στα κινούμενα σχέδια δείχνουν την ενάρετη και τη διαβολική πλευρά του πρωταγωνιστή να έρχεται σε αντιπαράθεση. Κάπως έτσι άκου κι εσύ τον εσωτερικό σου διάλογο. Σιγά σιγά θα βρεις επιχειρήματα για το αν τελικά χρειάζεσαι το προϊόν ή την υπηρεσία.
Το καλύτερο όμως είναι όταν αξιολογείς την ίδια την εμπειρία, αυτό που λέμε την εξυπηρέτηση ή customer service, σε άψογα Ελληνικά! Πας κάπου σε εξυπηρετούν. Τελικά άξιζε η εμπειρία τα χρήματα ή καλύτερα να είχες κάνει άλλη επιλογή; Έτσι την επόμενη φορά, που θα σκεφτείς να διαθέσεις για παρόμοια εμπειρία τα χρήματά σου, θα ανατρέξεις στις κριτικές σου και θα έχεις feedback από πρώτο χέρι, τον εαυτό σου!
Στην επόμενη ανάρτηση επανερχόμαστε με έναν σύντομο οδηγό 8 βημάτων για να αντιμετωπίσεις τον εθισμό στο shopping!
Μέχρι τότε είσαι έτοιμος/η να διαπιστώσεις τι πραγματικά χρειάζεσαι; Δε χρειάζεται χρήμα, κόπο, χρόνο! Απλώς γράψε κριτικές!
Image by Freepik