Γιατί να γράψω κριτικές; Για να σταματήσω το spaving!

Designed by Freepik

Οι κριτικές και άλλοι 6 τρόποι να νικήσεις το spaving

TikTok Shops, εκπτώσεις στις ψηφιακές μπουτίκ του Instagram, όπως κι αν έχει οι αγορές βρίσκονται στα ακροδάχτυλά σου. Κάπως έτσι αυτό που είναι η υπερδύναμη, ταυτόχρονα αποτελεί και το τρωτό σου σημείο. Ξοδεύεις περισσότερα και αποταμιεύεις περισσότερα. Αν και μοιάζει ιδανικό, αποτελεί οικονομικό παράδοξο και δε δουλεύει έτσι. Αυτή είναι η απάντηση στο γιατί να γράψω κριτικές και αυτό είναι το spaving.

Σίγουρα πιστεύεις, ότι δεν έχεις πέσει στην παγίδα. Σκέψου όμως πόσες φορές πρόσθεσες ένα ακόμη αντικείμενο στο ψηφιακό σου καλάθι, λίγο πριν το checkout είτε για να συμπληρώσεις τα δωρεάν μεταφορικά είτε για να πάρεις το εκπτωτικό κουπόνι για την επόμενη αγορά.

Προέρχεται από τις λέξεις spend (ξοδεύω) + saving (αποταμιεύω) και είναι η νέα κοινή παγίδα, που πέφτουν πολλοί καταναλωτές. Κι αν ακόμη δεν έχεις πέσεις στις παραπάνω παγίδες, υπάρχει το κόλπο της «περιορισμένης διαθεσιμότητας», της «προσφοράς για λίγες ώρες/ μέρες» ή το στα 2 το 1 δώρο.

Αφού το καταλαβαίνεις, γιατί υποκύπτεις στο spaving;

Η λογική του να ξοδεύουμε για να αποταμιεύσουμε χρήματα οδηγεί με κλειστά μάτια σε υπρεχρεωμένες πιστωτικές, τόκους και περιττές αγορές. «Είναι η δικαιολογία που δίνουμε στους εαυτούς μας για να αγοράσουμε περισσότερα», λέει ο Brad Klontz, ψυχολόγος και πιστοποιημένος οικονομικός σύμβουλος.

«Απλώς ξοδεύουμε διαρκώς περισσότερο απ’ όσο αντέχει η τσέπη μας και ύστερα αγχωνόμαστε για τα οικονομικά μας» συμπληρώνει. Ένα ακόμη επιχείρημα, που απαντά στο ερώτημα γιατί να γράψω κριτικές. Αναλύοντας τη λογική πίσω από τις αγορές βγάζεις στη φόρα και τις «συναισθηματικές» παγίδες, που κρύβει το σύγχρονο μάρκετινγκ.

Παρά την οικονομική ύφεση, τον πληθωρισμό και την πίεση που δέχονται τα νοικοκυριά, πολλοί καταναλωτές πέφτουν σε αυτή την παγίδα. Για του λόγου το αληθές οι Αμερικανοί καταναλωτές χρωστούν 1.2 τρις δολάρια σύμφωνα με την οικονομική έκθεση της Federal Reserve Bank της Νέας Υόρκης.

Την ίδια στιγμή οι online προσφορές τον Ιούνιο του 2024 αυξήθηκαν κατά 26% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα το 2023. Επομένως αν απορείς γιατί να γράψω κριτικές, σκέψου ότι η εμπειρία σου θα αποτρέψει άλλους από το να ξοδέψουν αλόγιστα.

Γιατί να γράψω κριτικές; Για να αντισταθώ στο ‘spaving’ σε 6 βήματα

γιατί να γράψω κριτικές
Γράψε κριτικές και άλλα 6 βήματα να νικήσεις το spaving! (Image by Freepik)

Ο εγκέφαλός μας αγαπά τις προσφορές, όπως εξηγούμε στο άρθρο παρορμητικές αγορές και πως θα τις δαμάσουμε με δημοφική sites για reviews. Κάθε φορά που «πετυχαίνουμε λαυράκι» ενεργοποιείται το κέντρο του εγκεφάλου, που δίνει την αίσθηση της επιβράβευσης. Σε αυτές τις περιπτώσεις, δείξε χαρακτήρα! Προτού προχωρήσεις σε κάποια συμπληρωματική αγορά, ζύγισε το κόστος και το όφελος. Για επιπλέον βοήθεια δες τα παρακάτω 6 βήματα για να αποφύγεις τον πειρασμό!

  1. Περιόρισε τους αντιπερισπασμούς

Αν αναγνωρίσεις τι πυροδοτεί για εσένα την παρόρμηση να κάνεις τέτοιες αγορές, θα βρεις και τη λύση. Ίσως είναι κάποιες shopping εφαρμογές στο κινητό σου ή newsletters με προσφορές. Καταλαβαίνεις, ότι πρέπει να τα διαγράψεις ή να απεγγραφείς. Δεν προτείνουμε βέβαια να αποφύγεις τις προσφορές. Απλώς μπες σε ιστοσελίδες με κουπόνια ή προσφορές και κάνε τις αγορές σου από εκεί. Μάλιστα μπορείς να καταχωρήσεις και τα reviews σου γι’ αυτές τις σελίδες. Κι αν απορείς γιατί να γράψω κριτικές, σκέψου πως έτσι βοηθάς κι άλλους να λάβουν σωστές αποφάσεις παρέχοντας χρήσιμες πληροφορίες.

  1. Πλήρωσε τοις μετρητοίς

Παλιομοδίτικο; Ίσως! Αποτελεσματικό; Σίγουρα! Μάλιστα έχει γίνει τάση τόσο σε Αμερική και Μεγάλη Βρετανία. Έχουμε κάνει αφιέρωμα σχετικά με το δίλημμα μετρητά ή κάρτα και σε παλιότερη ανάρτησή μας. Επίσης Forbes, Guardian, BBC δίνουν συμβουλές πως να αφήσετε τις τράπεζες και να κινείστε με μετρητά.

Γιατί όμως τέτοια επιμιονή με τα μετρητά; Επειδή αποτρέπονται έτσι οι παρορμητικές αγορές. Είναι λιγότερο πιθανό να αποχωριστείς τα ευρώ σου, που κέρδισες με τον ιδρώτα σου, για άσκοπες αγορές, όταν τα κρατάς στο χέρι σε σύγκριση με το να περνάς απλώς το κινητό σου από το POS. Άλλωστε στη διάρκεια όλου του μήνα θα τα «σκάσεις» για λογαριασμούς. Έχεις το περιθώριο και για τα περιττά;

Και για όσους φοβούνται, ότι θα χάσουν ευκαιρίες και προσφορές, τα νέα είναι καθησυχαστικά. Υπάρχουν εφαρμογές στις οποίες ανεβάζεις φωτογραφίες των αποδείξεων από τις αγορές σου, συγκεντρώνεις πόντους και όταν έρθει η ώρα τους εξαργυρώνεις. Γιατί να γράψω κριτικές γι΄αυτές τις εφαρμογές; Για να μάθουν κι άλλοι αν δουλεύουν ή όχι και να μοιραστείς πολύτιμη γνώση, που μπορεί να βοηθήσει κι άλλους.

  1. Κάνε τους υπολογισμούς σου!

Για κάποιες προσφορές τύπου «αγόρσε περισσότερα, αποταμίευσε περισσότερο», το ποσοστό της έκπτωσης είναι το ίδιο ακριβώς με την αρχική τιμή. Απλώς έχει «μεταμφιεστεί» σε όφελος. Για παράδειγμα το να γλιτώσεις 20€ από τα 100€, δεν είναι περισσότερο από το 10€ στα 50€. Είναι το ίδιο ποσοστό έκπτωσης.

Κι αν αμφιβάλλεις, βάλε την αριθμομηχανή να κάνει τα μαθηματικά για σενα. Να μια ακόμη αφορμή για σεναπου απορείς,  γιατί να γράψω κριτικές. Ξεχωρίζοντας τέτοια είδους τρικ του marketing στις εκπτώσεις μέσα από τα reviews σου, ενημερώνεις κι άλλους καταναλωτές. Έτσι έχουν ξεκάθαρη εικόνα για τέτοιες μικροπαγίδες.

  1. Κράτα τον πειρασμό μακριά

Αν υπάρχει ένα συγκεκριμένο μαγαζί, που συχνά σε δελεάζει να κάνεις αγορές χάρη στις προσφορές για περιορισμένο διάστημα, μην πας στο φυσικό κατάστημα. Μπορείς να παραγγείλεις διαδικτυακά ό,τι θέλεις και να το παραλάβεις απευθείας στο ταμείο του καταστήματος ή με αντικαταβολή, μιας και είπαμε παραπάνω για μετρητά.

  1. Φτιάξε τα δικά σου shopping εμπόδια

Μην τα κάνεις όλα εύκολα. Όχι, ας μην θυμάται την κάρτα σου το συγκεκριμένο e-shop, που όποτε μπαίνεις, ξεφεύγεις. Περιόρισε τις one-click αγορές. Γενικά προσπάθησε να κάνεις την αγοραστική διαδικασία να κρατήσει λίγο παραπάνω. Έτσι παίρνεις και τον χρόνο να σκεφτείς: «Το χρειάζομαι όντως αυτό;». Από τη στιγμή που θα διερωτηθείς, ξέρεις μάλλον και την απάντηση.

  1. Βάλε προθεσμίες!

Θα μας πεις τώρα, «προθεσμίες στη δουλειά, προθεσμίες και στα ψώνια;». Ναι. Απλώς όταν είσαι στο παραπάνω στάδιο και διστάζεις, δώσε στον εαυτό 24 ώρες να το καλοσκεφτεί, πριν πατήσει το κουμπί «Αγορά». Στις περισσότερες περιπτώσεις θα διαπιστώσεις, ότι δε θα κάνεις καν την αγορά. Άλλη μια ευκαιρία για σενα, που προβληματίζεσαι γιατί να γράψω κριτικές. Υπενθυμίζεις τόσο σε σενα όσο και σε όσους σε διαβάζουν, πότε μια αγορά αξίζει πραγματικά.

Έχεις διαπιστώσει κι εσύ τέτοιες μορφές spaving; Δώσε τα φώτα σου και σε άλλους. Μοιράσου τις εμπειρίες σου και γράψε αξιολογήσεις!

Image by Freepik

Trending #cancel

Δεν υπάρχει τρέχον #cancel