Ακρίβεια: Τι αλλαγές έφερε στην εξοικονόμηση στις αγοραστικές συνήθειές μας;
Αν ανήκετε κι εσείς στο 90% που καταναλώνει τον μισθό του, συνήθως πριν το τέλος του μήνα, καλώς ήλθατε στο κλαμπ! Η ακρίβεια και η εξοικονόμηση κυριαρχούν στις συζητήσεις μας συχνότερα και από τα επεισόδια αγαπημένων σίριαλ! Λογικό είναι να επηρεάζουν τον τρόπο, που παίρνουμε τις αποφάσεις μας για τη διάθεση των χρημάτων μας.
Προτού λιγοψυχήσετε να σας πούμε, ότι από το παραπάνω ποσοστό, το 16% δαπανά πάνω απ’ όσα βγάζει, που τα βρίσκει με δανεισμό. Πως θα κάνουμε ψώνια; Πότε; Που θα διαθέσουμε τα χρήματα και κυρίως αν θα κάνουμε κάποια αγορά ή θα την παραλείψουμε τελείως; Αυτές οι σκέψεις αποτελούν μέρος του Post traumatic consumer συνδρόμου. Σαν να λέμε δηλαδή, ότι ο καταναλωτής περνά ένα μετατραυματικό στρες.
Ποιες είναι οι αιτίες που «τραυμάτισαν» τον μισθό μας;
Ακολούθως δε θα πούμε κάτι πρωτότυπο. Άλλωστε έχουμε μιλήσει ξανά για τον ύποπτο στο μυστήριο με τον φόνο του μισθού μας, τον πληθωρισμό.
Επομένως οι 3 λόγοι για τους οποίους οι καταναλωτές περνούν μια μετατραυματική περίοδο είναι, σύμφωνα με έρευνες του ΙΕΛΚΑ, (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών)*:
- Πανδημία,
- Οικονομική κρίση και
- Ουκρανία
Ποιος είναι ο μεγαλύτερος υπαίτιος για την ακρίβεια;
And the winner is….. Αισχροκέρδεια με 92%! Αυτό προκύπτει από τις έρευνες του ΙΕΛΚΑ.
Και για όποιον νομίζει, ότι «δαιμονοποιούμε» τις επιχειρήσεις, σε άρθρο του Reuters η έκθεση των μεγαλοστελεχών της ίδιας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας το επιβεβαιώνει.
Εκτός της αισχροκέρδειας το 48% θεωρεί ως αιτία της ακρίβειας το κόστος της ενέργειας. Τέλος το 37% ορίζει τη φορολογία και το ΦΠΑ ως το κυριότερο πρόβλημα.
Ακρίβεια και Εξοικονόμηση: Τι κάνουμε μήπως και γλιτώσουμε κανένα σεντ
Στο διά ταύτα λοιπόν. Κάπως πρέπει να γλιτώσουμε χρήματα. Σωστά; Δείτε τι βρήκαν άλλοι καταναλωτές ως λύση στην ακρίβεια σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.
- Μείωση αγορών κατά 55%
- Αλλαγή επωνυμίας 40%
- Ακύρωση, αναβολή δαπανών *(αναφέρουμε στην παρακάτω έρευνα αναλυτικά ποσοστά)
- Αύξηση εισοδήματος με δανεισμό, όπως εξήγησε ο κύριος Κιοσές, γενικός διευθυντής του ΙΕΛΚΑ. Το διευκρινίζουμε μη νομίζετε, ότι κέρδισαν κανένα λαχείο!
Στη συνέχεια ας δούμε το 3, την αναβολή δαπανών να δούμε τι ανέβαλαν και σε τι ποσοστό.
- 71% κάνει παύση σε εστίαση (διακοπές, εστιατόριο)
- 50% επισκευή αυτοκινήτου, σπιτιού
- 38% προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας
- 29% πληρωμή λογαριασμών
Και φυσικά ο κόσμος έχει ριχτεί στο κυνήγι προσφορών κι εκπτώσεων ως στρατηγική εξοικονόμησης χρημάτων.
Ποια είναι η λύση στην ακρίβεια που συμφωνεί το 81% των Ελλήνων;
Τέτοια σύμπνοια ανάμεσα στους Έλληνες είναι ομολογουμένως σπάνια περίπτωση! Αν ήταν εκλογικό ποσοστό, φανταστείτε τι θα γινόταν! Μετά τα τα μέτρα που οι ίδιοι οι καταναλωτές λαμβάνουν για την ακρίβεια και εξοικονόμηση, σειρά έχει η πολιτεία. Τι μέτρα λοιπόν περιμένουν από το κράτος;
1)Το 81% θέλει μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη. Άλλωστε η χώρα μας έχει 13% ΦΠΑ, όταν σε αντίστοιχα είδη σε άλλες χώρες της Ευρώπης ο ΦΠΑ είναι 6,5% ή 5,5% κ.ο.κ.
2) Από όσους συμμετείχαν στην έρευνα ένα 5% θεωρεί λύση τα προϊόντα με δέσμευση τιμής.
3) Ψήφο εμπιστοσύνης ως αποτελεσματική λύση έλαβε το market pass για μόνο ένα 6%
4) Τέλος, το 3% εκλαμβάνει ως λύση το καλάθι του νοικοκυριού.
Τι μας λέει το εντυπωσιακό 92% για την ακρίβεια και την εξοικονόμηση;
Από τα εντυπωσιακότερα στοιχεία, που ως τώρα είδαμε, συγκρατούμε, ότι 92% κατανοεί ότι η αισχροκέρδεια είναι το πρόβλημα και ότι 81% θεωρεί λύση τη μείωση του ΦΠΑ σε βασικά είδη. Αν ήμασταν σε εκλογές, θα κερδίζαμε. Ποιοι θα κέρδιζαν; Απορεί κανείς επιχειρώντας να βάλει πολιτική ταυτότητα στην ιδιότητα του καταναλωτή. Και κάπου εδώ αρχίζει καθένας τα δικά του και χάνουμε την ουσία.
Γιατί; Επειδή ο ένας μπορεί να έχει σπίτια και να μη θέλει αύξηση του ΕΝΦΙΑ, ενώ ο άλλος που δεν έχει είναι ελεύθερος επαγγελματίας και δε θέλει το νέο νομοσχέδιο. Στην πολιτική υπάρχουν πράγματα να μας χωρίζουν, στην κατανάλωση, όχι. Γιατί και οι δύο παραπάνω πληρώνουν ακριβά τρόφιμα, ενέργεια, ένδυση, εστίαση.
Αγορές με… αρχές!
Ψήφος και ψώνια μοιάζουν, το έχουμε ξαναπεί, όπως επίσης το ότι ψηφίζουμε με τα πορτοφόλια μας. Επιλέγεις που θα δώσεις τα ωραία σου λεφτάκια με βάση τη σχέση ποιότητας- τιμής, όπως περίπου εκλέγεις πολιτικούς. Έλα που, καλώς ή κακώς, μπήκε κι άλλη παράμετρος στο παιχνίδι! Οι αξίες! Όχι, δεν εννοούμε την τιμή, εννοούμε τις αρχές που πρεσβεύει μια εταιρεία.
Με τη σειρά του αυτό αφορά το πως αντιμετωπίζει τους υπαλλήλους, τους καταναλωτές και τον άνθρωπο γενικότερα. Μάλιστα οι έρευνες του ΙΕΛΚΑ εντόπισαν, ότι οι καταναλωτές θέλουν να δουν τις επιχειρήσεις να κινητοποιούνται ανάλογα με τις περιστάσεις. Χαρακτηριστικό παράδειγμα οι πλημμύρες στη Λάρισα: Οι Θεσσαλοί εκτίμησαν τις προσφορές των εταιρειών προς τους πληγέντες. Οι υπόλοιποι Έλληνες εκτίμησαν τις επιχειρήσεις, που διατήρησαν τις θέσεις απασχόλησης και στηρίζουν τους Έλληνες παραγωγούς, την εγχώρια παραγωγή δηλαδή.
Αυτή η στροφή μας στις αξίες, είναι ένα ισχυρό χαρτί στο πορτοφόλι μας. Κρίνοντας αυτές τις αξίες, οι εταιρείες κατανοούν, ότι είναι υπόλογες. Για να αγοράσουμε τα προϊόντα τους, θα πρέπει να σέβονται τον καταναλωτή. Εμάς δηλαδή!
Το δεύτερο ατού που έχουμε είναι οι αξιολογήσεις μας. Γράφουμε πάντα την εμπειρία μας. Άλλωστε και αυτή διαμορφώνεται από τις αρχές που διέπουν μια εταιρεία. Πού γράφουμε; Εδώ!
Πηγή φωτογραφίας: Designed by Freepik
*Τα ευρήματα του παρόντος άρθρου παρουσίασε ο Γενικός Διευθυντής του ΙΕΛΚΑ, κύριος Λευτέρης Κιοσές, κατά την ομιλία του για τις καταναλωτικές τάσεις στο πλαίσιο της έκθεσης Foodtech & Globalpack. Εκεί στο περιθώριο των δύο εκθέσεων (11-13 Νοεμβρίου) έλαβαν χώρα workshops, σεμινάρια και ομιλίες, που αφορούσαν τους κλάδους.