Βlack Friday τιμές: Η ψυχολογία πίσω από τις αγορές!
Το να αντισταθεί κανείς στις Black Friday τιμές είναι σαν να ορκιστεί, ότι δε θα φάει μελομακάρονα! Γίνεται; Μάλλον όχι. Και τα δύο συμβαίνουν μια φορά τον χρόνο, δημιουργούνται με σκοπό να ενδώσουμε και είναι απόλυτα… απολαυστικά.
Σε έρευνα που δημοσιεύει το Αμερικανικό κανάλι CNBC ο μέσος καταναλωτής εκείνη την ημέρα δαπανά $313.29. Το καλύτερο απ’ όλα είναι ότι από αυτά τα χρήματα το 69% πηγαίνει στην αγορά δώρων, όπως αποκαλύπτει έρευνα της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής των ΗΠΑ (National Retail Federation)1.
Άλλωστε έχουμε πει, ότι τα λεφτά φέρνουν ευεξία, υπό τον όρο να προσφέρουμε σε άλλους.
Εκτός όμως από το γιορτινό πνεύμα των επικείμενων Χριστουγεννιάτικων διακοπών υπάρχουν κι άλλοι- συναισθηματικής φύσης- λόγοι, που το κοινό ξοδεύει. Ας ρίξουμε μια ματιά στα άδυτα της ψυχολογίας του καταναλωτή.
Λόγοι για τους οποίους οι εκπτώσεις είναι ακαταμάχητες
-
Το σύνδρομο του «έξυπνου αγοραστή» ή αλλιώς ένα καλό deal.
Ο πρώτος και προφανέστερος λόγος για τον οποίο δύσκολα θα πει κάποιος «όχι» στις black Friday τιμές, είναι οι προσφορές. Για την ακρίβεια, οι δυνατές προσφορές. Αντλούμε ικανοποίηση όταν αγοράζουμε σε χαμηλότερη τιμή απ’ ότι θα ήμασταν πρόθυμοι να πληρώσουμε ή σε μειωμένη τιμή σε σχέση με την αρχική.
Από που πηγάζει αυτή η ικανοποίηση; Σύμφωνα με έτερη έρευνα του Association for Consumer Research, είναι ισχυρός ο ενθουσιασμός, που προκύπτει όταν πετυχαίνουμε μια καλή προσφορά. Το «εγώ» μας βρίσκει πεδίο έκφρασης, όταν βρίσκουμε μια καλή τιμή. Βιώνουμε κάποιου είδους αυτο-εκπλήρωση θεωρώντας ότι επηράσαμε οι ίδιοι την τιμή ή ότι εξαιτίας της δικής μας έξυπνης συμπεριφοράς βρήκαμε μια καλή τιμή. Και ναι, γεγονός είναι, ότι ως καταναλωτές μπορούμε να κάνουμε πολλά, αλλά την τιμή, τη ρίχνει ο έμπορος.
-
FOMO (FEAR OF MISSING OUT)
Το FOMO είναι αλλιώς γνωστό ως ο Φόβος να μην χάσουμε κάτι. Οι black Friday τιμές προωθούνται ως μοναδικές και ανεπανάληπτες ευκαιρίες. Θα το έχετε παρατηρήσει και στα σχετικά σλόγκαν: «για σύντομο διάστημα», «περιορισμένες προσφορές», «μέχρι εξάντλησης αποθεμάτων». Επομένως αυτό το σύνδρομο είναι το κίνητρο να αγοράσουμε πράγματα, που διαφορετικά δε θα κοιτάζαμε καν. Με τα παραπάνω σλόγκαν υπάρχει η αίσθηση, ότι είναι καλύτερα να αγοράσει κάποιος τώρα, παρά να αναζητήσει κάτι, αργότερα, αλλού.
-
Η καταναλωτική παρόρμηση
Όπως καταλαβαίνετε και γι’ αυτή την τάση έχει γίνει διεξοδική έρευνα από τους ψυχολόγους. Προκύπτει, όταν η αγορά ενός προϊόντος δημιουργεί την παρόρμηση να αγοράσουμε κι ένα δευτερεύον, που υπό άλλες περιστάσεις δε θα αγοράζαμε. Τα ψώνια οδηγούν σε ακόμα περισσότερα ψώνια.
Είναι η μέθοδος των καταστημάτων για να σας “τραβήξουν” εντός. Μια τρανταχτή προσφορά ελκύει τον καταναλωτή, συνήθως σε προϊόν που δεν τον ενδιαφέρει. Βλέπει τη χαμηλή τιμή και σκέφτεται: «Χμ, μπορεί να έχει και σε κάτι που να με ενδιαφέρει καλές τιμές». Καταλήγοντας απλώς αγοράζουμε και κάποιες φορές, όχι και τόσο φθηνά!
Άλλες φορές μπορεί κάποιος να πηγαίνει να αγοράσει μια τηλεόραση. Όμως εφόσον πήγατε μπαίνετε στον πειρασμό και αγοράζουμε και αντικείμενα χωρίς έκπτωση, όπως συσκευή κινητού τηλεφώνου, κάποιο gadget κλπ.
Ωραία όλα αυτά. Πως όμως αντιμετωπίζει κανείς τους πειρασμούς που πάνε χέρι χέρι με τις black Friday τιμές;
Την επόμενη εβδομάδα, που είναι και η Black Friday θα έχουμε ανάρτηση για τα 5 βήματα, με τα οποία θα αποφύγετε τις παρορμητικές αγορές.
Μέχρι τότε, γράψτε τις αξιολογήσεις σας και μοιραστείτε τις εμπειρίες σας εδώ.
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by Freepik
- Η σχετική έρευνα με μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία εδώ
[…] Σχετικά με τις δυνατές προσφορές και το σύνδρομο του έξυπνου αγοραστή, έχουμε μιλήσει και στην ανάρτηση για την ψυχολογία στις αγορές της Black Friday και των εκπτώσεων. […]