Cancel culture και reviews ή αλλιώς “Φωνή λαού, οργή θεού”
Η ιδιότητα του καταναλωτή σήμερα είναι ισχυρότερη και από εκείνη του πολίτη. Αυτό αποδεικνύει η cancel culture, η call–out culture και ο φόβος επιχειρήσεων και πολιτικών στην ιδέα των reviews. Πως όμως όλα αυτά μπορούν να φανούν χρήσιμα εργαλεία στα χέρια μας;
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία που δείχνουν πώς οι αξιολογήσεις πελατών αλλάζουν το τοπίο.
Ταυτόχρονα το κυρίως ζητούμενο παραμένει: Πως τα εργαλεία αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν προωθώντας την εποικοδομητική κριτική και όχι το οφθαλμός αντί οφθαλμού!
Ορισμός και στατιστικές για τη νέα viral κουλτούρα
Σύμφωνα με το Λεξικό του Cambridge η cancel culture είναι ένας τρόπος συμπεριφοράς σε μια κοινωνία ή ένα μέσο κοινωνικής δικτύωσης, βάσει του οποίου συνήθως ένα άτομο απορρίπτεται και παύει η υποστήριξη σε αυτό, επειδή είπε ή έκανε κάτι προσβλητικό.
Σκοποί της cancel culture:
1. Για να λειτουργήσει διδακτικά- επιμορφωτικά
2. Για να κάνει το άτομο να σκεφτεί τις πράξεις/ δηλώσεις του
3. Για να εκθέσει τον ρατσισμό/ σεξισμό
4. Για να κάνει κάθε άνθρωπο να σκέφτεται προτού μιλήσει
5. Για να καταστήσει τους ανθρώπους υπόλογους για τις ενέργειές τους
Έρευνα του Pew Research Center που διεξήχθη το 2020 βρήκε, ότι:
· 38% των ανθρώπων εκτιμούν πως η #cancelculture τιμωρεί ανθρώπους, που δεν το αξίζουν.
· Παρόλα αυτά το 58% τάχθηκε υπέρ, γιατί κρατά τους ανθρώπους υπόλογους.
cancel culture: Θετική ή αρνητική επίδραση;
Ένα σοβαρό επιχείρημα κατά της cancelculture είναι, ότι στερεί από τους ανθρώπους, που υφίστανται την απόκληση, το δικαίωμα να απολογηθούν. Συνεπακόλουθα αυτή η τακτική μπορεί να κάνει το άτομο ακόμη πιο επίμονο στην εσφαλμένη θέση του ως άμυνα. Έτσι μάλλον δύσκολα θα αναγνωρίσει, αν έκανε κάπου λάθος, πολλώ δε μάλλον να απολογηθεί.
Επιπρόσθετα πολλές φορές κατηγορείται κάποιος χωρίς να του δίνεται το περιθώριο να εξηγήσει, χωρίς να έχει λόγο. Αυτή δε η ακύρωση μπορεί να προέρχεται από αντιπάλους, από άτομα που σκόπιμα παρερμήνευσαν κάποιες αναρτήσεις ή δηλώσεις. Σε τέτοιες περιπτώσεις το άτομο υφίσταται κατάφορη αδικία, μπορεί ακόμη και ζημία στη δουλειά και τις επιχειρήσεις τους.
Αυτό πιθανότατα επεξηγεί (εν μέρει) τη δαιμονοποίηση όσων γράφουν reviews customer experience.
Η cancel culture στην Ελλάδα
Παρόλα αυτά στην Ελλάδα είναι δύσκολο να δει κανείς την αρνητική διάσταση της cancel culture, γιατί σε αρκετές περιπτώσεις είχε θετική επίδραση. Για παράδειγμα, σε περίπτωση γνωστής αλυσίδας οικονομικών παιχνιδιών και ειδών σπιτιού, μετά το τρίτο cancel ο ιδιοκτήτης έκανε αυξήσεις στους μισθούς των εργαζομένων. Άλλο παράδειγμα είναι η γνωστή πλατφόρμα παράδοσης τροφίμων, που αφενός άλλαξε (έστω και για λίγο) τη στάση προς τους διανομείς, αφετέρου για να βελτιώσει την εικόνα της στο κοινό παρείχε προσφορές.
Καλώς ή κακώς το cancel μοιάζει να λειτουργεί με τον τρόπο, που σκέφτεται και το προαναφερθέν 58%. Στην απειλή του ή στην εφαρμογή του οι έχοντες λάθος νοοτροπία, αλλάζουν τη στάση τους. Μοιάζει να είναι το μόνο όπλο των κοινών θνητών, η φωνή των οποίων πλέον δεν εισακούεται σε καμιά περίπτωση. Είναι χαρακτηριστικό πως σε χώρες του εξωτερικού κάθε διαμαρτυρία λαμβάνεται υπόψη από τις επιχειρήσεις, βλέπε ισχυρούς οργανισμούς υποστήριξης του καταναλωτή στην Αμερική ή διαμαρτυρίες στη Γαλλία. Στη χώρα μας η μοναδική περίπτωση να εισακουστεί η φωνή του κοινού είναι τα #cancel και τα reviews.
Τα δε reviews όλο και περισσότερο χρησιμεύουν και ως διαμορφωτές γνώμης, σύμφωνα και με τις στατιστικές στο άρθρο για τα αρνητικά reviews customer service και την αξιοπιστία τους.
H #call–out culture ως πιο δημοκρατική επιλογή
Η #call–out culture μπορεί να πει κανείς, ότι είναι πιο δημοκρατική. Άλλωστε ο σκοπός δεν είναι η πρόκληση κακού, αλλά ο συνετισμός. Επομένως η κουλτούρα αυτή δεν καλεί σε αποκλεισμό του υπό αμφισβήτηση ατόμου/ επιχείρησης, αλλά καταδεικνύει μια μη αποδεκτή συμπεριφορά. Σε αυτό το πλαίσιο μένει ανοιχτό το περιθώριο σε κάποιον/α να απολογηθεί, να αναγνωρίσει το λάθος και να αναθεωρήσει. Στην ίδια λογική και κάποιοι άλλοι άνθρωποι μπορεί να αποφασίσουν να μην ακολουθούν πια (στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) ένα άτομο ή να μη χρησιμοποιούν προϊόντα/ υπηρεσίες μιας επιχείρησης.
Αν λοιπόν θεωρήσουμε ως ζητούμενο στη σύγχρονη κοινωνία, να λαμβάνεται υπόψη ο σύγχρονος καταναλωτής, υπάρχουν δύο επιλογές: Η call–out culture ως πιο δημοκρατική επιλογή από την cancel culture και τα reviews.
Φυσικά δεν παραλείπουμε να αφήσουμε και τις δικές μας εμπειρίες. Καταχωρίστε εδώ τις αξιολογήσεις σας!
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by Freepik
[…] μπορείς να το πεις μποϊκοταζ, #canel_culture ως έκφραση του καταναλωτή, για την οποία έχουμε ξαναγράψει. Ονόμασέ το επίσης […]