Εκπτώσεις- τιμές: Η ψυχολογία πίσω από τα ψώνια στις εκπτώσεις!
Το να υποσχεθεί κάποιος, ότι δε θα αναζητήσει μανιωδώς εκπτώσεις τιμές το καλοκαίρι σαν να ορκιστεί, ότι δε θα φάει μελομακάρονα! Γίνεται; Μάλλον όχι. Και τα δύο συμβαίνουν σε περιορισμένα διαστήματα και με σκοπό να ενδώσουμε.
Αυτό είχαμε εξηγήσει άλλωστε και σε παλιότερη ανάρτησή μας για τις black Friday τιμές και την ψυχολογία πίσω από τα ψώνια μας.
Εκτός από τα έσοδα των εμπόρων οι εκπτώσεις επηρεάζουν και τον εγκέφαλό μας. Ω ναι, είναι τόσο έντονη η ψυχολογία του καταναλωτή, που αναζητά εκπτώσεις τιμές για να πετύχει το «λαβράκι», που έγινε αντικείμενο μελέτης. Ας δούμε όμως τα ανανεωμένα δεδομένα σχετικά με το τι είναι αυτό που μας κάνει να ψάχνουμε τις χαμηλότερες τιμές στις εκπτώσεις με επιμέλεια αντάξια του Κλουζώ!
Τι είναι αυτό που μας κάνει να ψάχνουμε τις χαμηλές τιμές στις προσφορές;
Η απάντηση για όποιον ζει στο σήμερα, προφανώς είναι η ακρίβεια και ο πληθωρισμός. Υπάρχει όμως και κάτι άλλο, που εντόπισε η νευροψυχολογία. Σύμφωνα με έρευνες λοιπόν, αναζητάμε εκπτώσεις- τιμές γιατί όταν μπορούμε να αρπάξουμε αυτό το τελευταίο φόρεμα στο νούμερό μας, εκκρίνεται ντοπαμίνη.
Ναι και για το ανδρικό κοινό, το ίδιο ισχύει, όταν βρίσκει το τελευταίο κομμάτι μιας κονσόλας gaming ή μιας τηλεόρασης. Το κέντρο επιβράβευσης του εγκεφάλου- και των δύο φύλων- μας κάνει να νιώθουμε σπουδαία. Δυστυχώς όταν δεν εκκρίνονται και άλλες ορμόνες, όπως η σεροτονίνη, μπορεί να αποκτήσουμε εθιστικές συνήθειες, λένε οι ειδικοί.
Τέλος οι λέξεις «Εκπτώσεις» και «Εξοικονόμηση» έχουν μαγικές ιδιότητες. Διεγείρουν την περιοχή του εγκεφάλου για την επιβράβευση. Αυτό σημαίνει με τη σειρά του, ότι δε σκεφτόμαστε, αν όντως έχουμε ανάγκη κάτι και αγοράζουμε απερίσκεπτα.
Τι προκαλεί αυτή τη συμπεριφορά και μας κάνει να ψάχνουμε εκπτώσεις τιμές; Ας φρεσκάρουμε όσα είχαμε δει μπαίνοντας στα άδυτα της ψυχολογίας του καταναλωτή σε προηγούμενη ανάρτηση για τις black Friday τιμές.
Λόγοι για τους οποίους οι εκπτώσεις είναι ακαταμάχητες
- Το σύνδρομο του «έξυπνου αγοραστή» ή αλλιώς ένα καλό deal.
Ο πρώτος και προφανέστερος λόγος για τον οποίο δύσκολα θα πει κάποιος «όχι» στις χαμηλές τιμές στις εκπτώσεις, είναι οι ίδιες οι προσφορές. Για την ακρίβεια, οι δυνατές προσφορές. Αντλούμε ικανοποίηση, όταν αγοράζουμε σε χαμηλότερη τιμή απ’ ότι θα ήμασταν πρόθυμοι να πληρώσουμε ή σε μειωμένη τιμή σε σχέση με την αρχική.
Από που πηγάζει αυτή η ικανοποίηση; Σύμφωνα με έτερη έρευνα του *Association for Consumer Research, είναι ισχυρός ο ενθουσιασμός, που προκύπτει όταν πετυχαίνουμε μια καλή προσφορά. Το «εγώ» μας βρίσκει πεδίο έκφρασης, όταν βρίσκουμε μια καλή τιμή.
Βιώνουμε κάποιου είδους αυτο-εκπλήρωση θεωρώντας ότι επηράσαμε οι ίδιοι την τιμή ή ότι εξαιτίας της δικής μας έξυπνης συμπεριφοράς βρήκαμε μια καλή τιμή. Και ναι, γεγονός είναι, ότι ως καταναλωτές μπορούμε να κάνουμε πολλά, αλλά την τιμή, τη ρίχνει ο έμπορος.
- FOMO (FEAR OF MISSING OUT)
Το FOMO είναι αλλιώς γνωστό ως ο Φόβος να μην χάσουμε κάτι. Οι black Friday τιμές προωθούνται ως μοναδικές και ανεπανάληπτες ευκαιρίες. Θα το έχετε παρατηρήσει και στα σχετικά σλόγκαν: «για σύντομο διάστημα», «περιορισμένες προσφορές», «μέχρι εξάντλησης αποθεμάτων».
Επομένως αυτό το σύνδρομο μας κάνει να ψάχνουμε μανιωδώς εκπτώσεις τιμές. Μόλις βρούμε τη λεία μας, αγοράσουμε πράγματα, που διαφορετικά δε θα κοιτάζαμε καν. Με τα παραπάνω σλόγκαν υπάρχει η αίσθηση, ότι είναι καλύτερα να αγοράσει κάποιος τώρα, παρά να το πληρώσει ακριβά αργότερα.
-
Η καταναλωτική παρόρμηση
Όπως καταλαβαίνετε και γι’ αυτή την τάση έχει γίνει διεξοδική έρευνα από τους ψυχολόγους. Προκύπτει, όταν η αγορά ενός προϊόντος δημιουργεί την παρόρμηση να αγοράσουμε κι ένα δευτερεύον, που υπό άλλες περιστάσεις δε θα αγοράζαμε. Τα ψώνια οδηγούν σε ακόμα περισσότερα ψώνια.
Είναι η μέθοδος των καταστημάτων για να σας “τραβήξουν” εντός. Μια τρανταχτή προσφορά ελκύει τον καταναλωτή, συνήθως σε προϊόν που δεν τον ενδιαφέρει. Βλέπει τη χαμηλή τιμή και σκέφτεται: «Χμ, μπορεί να έχει και σε κάτι που να με ενδιαφέρει καλές τιμές». Καταλήγοντας απλώς αγοράζουμε και κάποιες φορές, όχι και τόσο φθηνά!
Άλλες φορές μπορεί κάποιος να πηγαίνει να αγοράσει μια τηλεόραση. Όμως εφόσον πήγατε μπαίνετε στον πειρασμό και αγοράζουμε και αντικείμενα χωρίς έκπτωση, όπως συσκευή κινητού τηλεφώνου, κάποιο gadget κλπ.
Ωραία όλα αυτά. Πως όμως αντιμετωπίζει κανείς τους πειρασμούς που πάνε χέρι χέρι με τις χαμηλές τιμές στις εκπτώσεις; Δείτε τα 5 βήματα, με τα οποία θα αποφύγετε τις παρορμητικές αγορές στις εκτπώσεις και σε περιόδους προσφορών, όπως η Cyber Monday & Black Friday.
Μέχρι τότε, γράψτε τις αξιολογήσεις σας και μοιραστείτε τις εμπειρίες σας εδώ.
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by nenrusia on Freepik
*Η σχετική έρευνα με μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία εδώ