1 ιδέα από τις επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες
Συγκλονιστικός ο τρόπος που τα δίπολα εξακολουθούν να μας γοητεύουν! Δείτε την περίπτωση με τις επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες και συγκεκριμένα τον Τσιτσιπά και τον Καραλή. Πόσοι δε βιάστηκαν να ταχθούν υπέρ του ενός ή υπέρ του άλλου, όταν η αλήθεια είναι μία. Πρόκειται για δύο νέα παιδιά, που καταβάλουν έντονες προσπάθειες καθημερινά και θέλουν να ανταμειφθούν οι κόποι τους ή ανταμείβονται οι κόποι τους.
Επίσης αλήθεια είναι, ότι και οι δύο από παντελώς διαφορετική σκοπιά και για εκ διαμέτρου αντίθετους λόγους αντιμετωπίζουν δυσκολίες. Επομένως τι θα πρέπει να δούμε εμείς σαν «ουδέτεροι» παρατηρητές;
Μπορεί ο μέσος θεατής να μην αποτελέσει για άλλη μια φορά καταναλωτής του διαφημιστικού προϊόντος, που λέγεται αθλητής; «Πως είπατε;» θα απορήσει κάποιος. Πάμε λοιπόν στο διά ταύτα.
Χτίζουμε και γκρεμίζουμε είδωλα
Όλοι όσοι ανήκουμε στο κοινό, φτιάχνουμε είδωλα, γιατί μας αρέσει να τα γκρεμίζουμε, όπως έλεγε ο Καθηγητής Φιλοσοφίας και Πολιτισμού στο τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου, κύριος Βασίλης Καραποστόλης. Τι σημαίνει αυτό; Πανηγυρίσαμε για τις διακρίσεις του Στέφανου Τσιτσιπά, αλλά στο παραμικρό ψέγος -δεν εξετάζουμε την αιτία- είμαστε έτοιμοι να βγάλουμε τα δικά μας απωθημένα και τον σταυρώνουμε.
Το ίδιο θα κάνουμε, αν -για οποιαδήποτε αιτία- η απόδοση του Μανώλη Καραλή σε επόμενους αγώνες δεν είναι όπως στους Ολυμπιακούς του Παρισιού. Προβάλουμε δικές μας απογοητεύσεις σε ανθρώπους, που αγωνίζονται και μειώνουμε την προσπάθειά τους. Παιρνάμε άρα από φίλτρο τις αποφάσεις μας αυτές;
Πως εμπορευματοποιούνται οι επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες
Αντίστοιχα όταν η επιτυχία δημόσιων προσώπων είναι δεδομένη θεοποιούνται. Εξαιτίας μάλιστα αυτής της θεοποίησής τους καταναλώνουμε ό,τι ακριβώς μας πουλήσουν. Έχει να κάνει με τον ψηφιακό κόσμο. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δημιουργήθηκαν για να είναι χαρωπά κι ευχάριστα.
Οι απανταχού marketers από την άλλη τα είδαν ως μια ευκαιρία να εξαπλώσουν το πεδίο δράσης τους. Στα παραδοσιακά Μέσα άλλοι έχουν τη δύναμη και είναι οι παντοκράτορες, που αποφασίζουν ποιος θα έχει πρόσβαση στη δημοσιότητα και ποιος όχι. Έτσι ήρθαν οι πλατφόρμες της κοινωνικής δικτύωσης, όπου τα πράγματα μοιάζουν πιο δημοκρατικά και ακόμη κι ένας καθημερινός άνθρωπος, μπορεί να έχει πρόσβαση στη δημοσιότητα.
Επομένως οι αθλητές, τα είδωλα, τα δημόσια πρόσωπα άρχισαν να γίνονται πιο επιδραστικά ή με μια λέξη: influencers. Εύλογα εδώ απορεί τι σχέση έχουν οι influencers με τους αθλητές, τις πωλήσεις και τις επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες.
Το αυθεντικό πουλάει
Το «Αυθεντικό» είναι η λέξη κλειδί. Σκεφτείτε γιατί ο κόσμος γύρισε την πλάτη στη λαμπερή τηλεόραση και τις στυλιζαρισμένες προσωπικότητες. Ωραία η λάμψη και το γκλάμουρ, αλλά το βαρέθηκαν. Το κοινό πλέον εκτιμά, τον απλό πετυχημένο άνθρωπο της διπλανής πόρτας. Ξέρετε γιατί; Γιατί όλοι μας είμαστε αυτοί οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας.
Όταν λοιπόν βλέπουμε τις επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες σκεφτόμαστε, ότι οι αθλητές θα μπορούσαν να είναι καθένας από μας. Γι’ αυτό ταυτιζόμαστε, γι’ αυτό είναι πιο «επιδραστικοί», άρα ιδανικοί για influencing.
Όπως εξηγεί στο vox.com σε άρθρο o Michael Serazio, δημοσιογράφος και καθηγητής Επικοινωνίας στο Boston College, το κοινό ενθουσιάζεται, όταν βλέπει κάποιον να κάνει κάτι με αγάπη και μεράκι, όχι για να βγάλει χρήματα. Μοιάζει σαν να μην υπάρχουν υποβόσκοντα κίνητρα, άσχετα αν από αυτή τη διαδικασία βγάζουν χρήματα. Και όλο αυτό τους αποδίδει την αίσθηση της αυθεντικότητας, του γνήσιου.
Που είναι η παγίδα;
Όπως και με τα πάντα στη ζωή, η παγίδα είναι στα άκρα, στα δίπολα που αναφέραμε στην αρχή. Το ότι μια επιτυχία είναι επικερδής για κάποιον, δε σημαίνει, ότι δε νοιάζεται και δεν αγαπά αυτό που κάνει. Όμοια βέβαια και κάποιοι, που παρουσιάζονται ως άνθρωποι της διπλανής πόρτας, δε σημαίνει ότι είναι πράγματι γνήσιοι.
Έτσι αυτό που απομένει σε εμάς, τους κοινούς θνητούς, είναι να επιστρατεύουμε την κρίση μας, αλλά και μια ακόμη δεξιότητα. Την ανθρωπιά μας. Δεν απορρίπτουμε κάποιον, που πριν υποστηρίζαμε, επειδή είχε μια δύσκολη στιγμή. Ναι, οι επιτυχίες της Ελλάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες μας κάνουν περήφανους, αλλά μας διδάσκουν και κάτι ακόμη. Σχηματίζουμε άποψη κατά περίπτωση.
Κι επειδή η κατανάλωση υπάρχει μέσα μας, μάλλον έμφυτα, ας το θέσουμε με όρους κατανάλωσης. Το αν θα «τσιμπήσουμε» με το ένα δημόσιο πρόσωπο ή το άλλο εξαρτάται από τις αξίες, που πρεσβεύει. Όπως όταν κάνουμε ψώνια και γράφουμε αξιολογήσεις, προτάσσουμε κάποιες πεποιθήσεις μας (πχ veganισμός, βιωσιμότητα, cruelty free προϊόντα, πως φέρεται κάποιος σαν εργοδότης κλπ), έτσι κάνουμε και όταν διατυπώνουμε άποψη για ένα δημόσιο πρόσωπο.
Κι αν τώρα προτιμάτε να καταγράψετε τις εμπειρίες σας για την εξυπηρέτηση, που λαμβάνετε καθημερινά αγοράζοντας προϊόντα και υπηρεσίες, γράψτε αξιολογήσεις!
Πηγή εικόνας: in.gr