Οι κριτικές για αγγελίες εργασίας μπορούν να αλλάξουν την εταιρική κουλτούρα;
Το ηθικά σωστό έχει μπει στη ζωή μας είτε μιλάμε για ηθικά ψώνια ή για ηθικά σωστή κουλτούρα εργασίας. Κάπως αυτά τα δύο μπλέκονται και μπαίνουν στο παιχνίδι και οι κριτικές για αγγελίες εργασίας, όπως θα δείτε και παρακάτω. Ας δούμε μέχρι τότε μια ιστορία για μια ηθικά σωστή Zeder.
Πριν λίγα χρόνια σε ένα γραφείο ναυτιλιακών υπηρεσιών και σε ένα τμήμα του υπήρχαν εργαζόμενοι όλων των ηλικιών.
- Οι 50άρηδες: Οι παλιές καραβάνες που είχαν δει πολλά, αλλά αντιδορύσαν λιγότερο.
- Οι Millenials: Που αντιδρούσαν μεν πιο πολύ, αλλά δεν ήταν τόσο ενεργοί, όσο…
- Οι GenZeders: Που έλεγαν τα πράγματα ως είχαν.
Τι είχε συμβεί; Μια ωραία πρωία το λογιστήριο τους έφερε νέες συμβάσεις να υπογράψουν. Κανένας από τους πρώτους, παρά μόνο μια Zeder διάβασε τη Σύμβασή της –ως όφειλε- και διαπίστωσε μια διαφορά.
Δεν ήταν κάτι το φοβερό. Ήταν από αυτά τα θέματα, που η εταιρεία τα βρίσκει με τον εργαζόμενο, αλλά το θέμα μας είναι η νοοτροπία της νέας αυτής εργαζόμενης. Για την ακρίβεια η ηθικά σωστή νοοτροπία της. Μέρος της νοοτροπίας της ήταν το να γράψει την εμπερία της στις κριτικές για αγγελίες εργασίας.
2 λόγοι που διαβάζουμε αξιολογήσεις εργασίας
Το ότι όντως οι εργαζόμενοι διαβάζουν κριτικές για αγγελίες εργασίας, πριν αποφασίσουν αν θα πουν ναι στην επόμενη επαγγελματική πρόταση, είναι αδιαμφισβήτητο. Όπως είναι προφανές, το γιατί ένας υποψήφιος να θέλει να διαβάσει κριτικές για αγγελίες εργασίας, πριν δεχτεί να αναλάβει τα νέα καθήκοντα.
-
Θα πάρει πολύτιμες πληροφορίες για το νέο εργασιακό του περιβάλλον.
Ευτυχώς πλέον υπάρχει αυτή η δυνατότητα, ενώ μέχρι και πριν μια δεκαετία δεν υπήρχε. Για την ακρίβεια βασιζόμασταν στις δια στόματος συστάσεις από φίλους και γνωστούς.
-
Πάνω απ’ όλα είμαστε ανθρωπιστές!
Το ακόμη καλύτερο είναι, ότι όλο και περισσότεροι μοιράζονται τις κριτικές τους για μια εταιρεία. Άλλωστε, όπως έχουμε ξαναπεί σε αυτό το blog, αναφορικά με τις κριτικές πελατών και το word of mouth, οι άνθρωποι θέλουν να μοιράζονται εμπειρίες.
Όταν κάποιος έχει πληροφορίες, που αισθάνεται ότι μπορούν να φανούν χρήσιμες στους άλλους θέλει να τις προβάλει. Τα αλτρουιστικά συναισθήματα βγαίνουν στην επιφάνεια και είτε γλυτώνουμε κι άλλους από μπελάδες, γράφοντας για μια δική μας αρνητική εμπειρία είτε προτρέπουμε κι άλλους να ζήσουν κάτι καλό.
Στη λογική της ανταπόδοσης ανήκει και η ακόλουθη σκέψη. «Όπως βοηθήθηκα κι εγώ από τις κριτικές για αγγελίες εργασίας, έτσι θα βοηθήσω με τις δικές μου κριτικές τους άλλους». Και τώρα το καίριο ερώτημα. Μας νοιάζει στ’ αλήθεια να βοηθάμε τους άλλους. Εδώ λοιπόν μπαίνει στο παιχνίδι η ηθική κουλτούρα μιας εταιρείας.
Ντελιβεράδες και παιχνιδάδες δίνουν το παράδειγμα
Ω ναι! Μας νοιάζει πως φέρεται μια επιχείρηση στους εργαζόμενούς της, αλλά και η ηθική πολιτική που υιοθετεί. Δείτε το παράδειγμα των διανομέων με τις γνωστές εταιρείες delivery. Οι άνθρωποι αυτοί, όταν κάνουν στάση εργασίας, καταφέρνουν να πάρουν με το μέρος τους το κοινό- κι ας στερηθούμε μια μέρα το delivery. Οι παλιοί, που θυμούνται, θα έλεγαν ότι μοιάζουν (σε ισχύ) με το κάποτε ισχυρό συνδικάτο των οικοδόμων!
Κάθε φορά λοιπόν που οι διανομείς καταγγέλουν τις μη ηθικά αποδεκτές εταιρικές πολιτικές των εταιρειών διανομής, αυτό διαδίδεται χάρη στις αξιολογήσεις και το word of mouth. Στη συνέχεια το κοινό τους στηρίζει με μποϊκοτάζ και κάτι αλλάζει, έστω και πρόσκαιρα.
Άλλωστε αυτά τα θέματα δε λύνονται από τη μια μέρα στην άλλη. Αυτό έδειξε η περίπτωση μεγάλης και γνωστής αλυσίδας παιχνιδιών και φτηνών οικιακών ειδών. Η στάση του απέναντι στους εργαζόμενους ήταν γνωστή και από τις κριτικές για τις αγγελίες εργασίας κα από διαμαρτυρίες. Στο τρίτο μποϊκοτάζ ο επιχειρηματίας έδωσε αύξηση στους εργαζομένους του και τήρησε τις συμβάσεις.
Ethical trends των ethical consumers
Και γιατί εμείς το κοινό αντιδρούμε έτσι; Γιατί όπως είπαμε στην αρχή, το ηθικά σωστό έχει μπει στη ζωή μας. Είτε μιλάμε για ψώνια είτε για αγορά εργασίας είναι μια παράμετρος, που παίρνουμε υπόψη πριν αποφασίσουμε για κάτι. Αυτό επιβεβαιώνει και το Market Report 2018 του Ethical Consumer. Πρόκειται για έναν μη κερδοσκοπικό οργανισμό στο Manchester με αντικείμενο την έρευνα, τη δημιουργία οδηγών και την αξιολόγηση ηθικά σωστών επιχειρήσεων.
Ethical consumer- Κριτικές για αγγελίες εργασίας, μποϊκοτάζ και ηθική φήμη
Πως οι Βρετανοί συσχετίζουν την κατανάλωση με τις ηθικά σωστές επιχειρήσεις ως προς το περιβάλλον και ως προς τους εργαζόμενους;
- Σύμφωνα με την παραπάνω έρευνα του Ethical Consumer το 49% του πληθυσμού επιλέγει να μην αγοράσει ένα ορισμένο προϊόν ή να ψωνίζει από μια εταιρεία αν δεν έχει καλή ‘ηθική’ φήμη.
2. Οι πιο συνηθισμένες αιτίες μποϊκοτάζ το 2018 ήταν απέναντι σε εταιρείες με:
- Κακή πολιτική απέναντι στα ζώα (31%),
- Αρνητικό αντίκτυπο στο περιβάλλον (27%) και
- Μη ηθικές εταιρικές πρακτικές (19%).
- Τουλάχιστον το 74% των ερωτηθέντων προχώρησαν σε μποϊκοτάζ για κοινωνικούς ή για περιβαλλοντικούς λόγους ή για λόγους εκμετάλλευσης ζώων τους τελευταίους 12 μήνες. Αυτή είναι μια αύξηση κατά 7.4% από το 2016.
4. Από το 2016 ως το 2018 υπήρξε αύξηση κατά 20% του αριθμού όσων έκαναν κάτι από τα παρακάτω:
- Μίλησαν σε φίλους και συγγενείς για τη μη ηθική εταιρική πολιτική μιας επιχείρησης.
- Αγόρασαν/ χρησιμοποίησαν προϊόν ή υπηρεσία ορμώμενοι από την καλή φήμη μιας εταιρείας ως ηθικής.
- Σύστησαν μια επιχείρηση σε φίλους και συγγενείς, επειδή είχε σωστή εταιρική ηθική.
- Οι γυναίκες είναι ‘ηθικά’ πιο ενεργές. Συγκεκριμένα το 78% των γυναικών, που συμμετείχαν, έκαναν κάτι από τα παραπάνω συγκριτικά με το 70% των ανδρών.
Και η εργασιακή και η καταναλωτική κουλτούρα αλλάζουν!
Ο λόγος που ο άνθρωπος συνεχίζει να υπάρχει ως είδος ανά τους αιώνες, είναι γιατί προσαρμόζεται στις εξελίξεις. Έτσι λοιπόν και η ηθική κατανάλωση και ηθική εργασία είναι μέρος της ταυτότητας του σύγχρονου ανθρώπου. Επομένως οι κριτικές για αγγελίες εργασίας θα πρέπει να μπουν στη νοοτροπία μας ως εργαζομένων ή υποψηφίων εργαζομένων.
Ομοίως και τα ηθικά ψώνια με βάση τη φήμη μιας εταιρείας σε κοινωνικό ή περιβαλλοντικό επίπεδο θα πρέπει να είναι μέρος αυτής της νέας, ηθικής νοοτροπίας. Αν μπήκατε στο πνεύμα της ηθικής κατανάλωσης, ξεκινήστε κι εσείς τώρα με τις δικές σας αξιολογήσεις!
Πηγή φωτογραφίας άρθρου: Designed by Freepik