Εσείς πως θα γιορτάσετε την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτών;
Όλοι όσοι ασχολούνται με την κατανάλωση, τη συμπεριφορά του καταναλωτή, την ακρίβεια ξέρουν, ότι η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτών υπήρξε έμπνευση ενός συσγκεκριμένου ανθρώπου. Ενός ισχυρού ανθρώπου, που είπε τη διάσημη φράση: «Καταναλωτές είμαστε όλοι»!
Ο άνθρωπος αυτός δεν ήταν άλλος από τον Τζον Φ. Κένεντι. Παρότι Πρόεδρος μιας υπερδύναμης τότε, έφερε τον εαυτό του στο ίδιο επίπεδο με τους υπόλοιπους πολίτες. Γιατί να το κάνει αυτό; Γιατί η κατανάλωση είναι η μόνη δύναμη, που έχουν όλοι οι πολίτες (ο καθένας σε διαφορετικό βαθμό μεν), όλη τη διάρκεια του χρόνου και είναι ένα από τα ελάχιστα θέματα, που μας ενώνει.
Σκεφτείτε, πως ό,τι μα ό,τι κι αν ψηφίζει κανείς στο τέλος της ημέρας, όλοι το ίδιο ακριβά θα πληρώσουμε το τυρί στο σούπερ μάρκετ, τη βενζίνη, το φυσικό αέριο, το ρεύμα, τα ακτοπλοϊκά. Όλα όσα έχουν ακριβύνει τα τελευταία 3 χρόνια υπερβολικά αναντίστοιχα με τους μισθούς της χώρας μας.
Πριν ψωνίσεις, γράψε!
Στις 15 Μαρτίου, που είναι η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτών, ένας τρόπος να «γιορτάσεις τη μέρα είναι να ψωνίσεις. Άλλωστε μέρος της γιορτής αποτελεί το ότι έχουμε και αυτή τη δύναμη. Ξέρεις όμως ποιο είναι το μήνυμα συγκεκριμένα της φετινής ημέρας; Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Καταναλωτών, το 2025 γιορτάζεται η δίκαιη μετάβαση σε βιώσιμο τρόπο ζωής.
Αυτό σημαίνει, ότι κάτι πρέπει να κάνουμε, ώστε και τα παιδιά μας και τα παιδιά των παιδιών τους να ζουν σε έναν βιώσιμο κόσμο. Επομένως συνέχισε να ψωνίζεις, αν έτσι αισθάνεσαι ότι τιμάς τη σημερινή μέρα. Ωστόσο αυτό κάνεις όλο αυτό το διάστημα. Είδες να αλλάζει κάτι;
Αν συντονισμένα έστω και την παγκόσμια ημέρα καταναλωτών ανταποκρινόμασταν όλοι στο κάλεσμα για μποϊκοτάζ της Ένωσης Καταναλωτών Εργαζομένων Ελλάδος για τις 15 Μαρτίου, ίσως είχε κάποιο αποτέλεσμα. Θα ήταν ένα βήμα. Υπάρχει όμως και κάτι ακόμη, που μπορείς να κάνεις από την άνεση του καναπέ σου ή όσο πίνεις τον καφέ σου και σκρολάρεις το κινητό σου.
Μήπως άδικα κατηγορούμε καρτέλ και πολυεθνικές για αισχροκέρδεια;
Η απάντηση είναι κατηγορηματικά όχι! Για του λόγου το αληθές μπορείς να συμβουλευτείς τα παρακάτω άρθρα μας:
Πληθωρισμός ο ύποπτος στον φόνο του μισθού, που εξανεμίζεται. Εκεί τόσο οικονομολόγος του Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν όσο και CEOs μεγάλων εταιρειών, αποκαλύπτουν πώς οι μεγάλες εταιρείες λαχταρούν τον πληθωρισμό. Γιατί; Επειδή γνωρίζουν ότι είναι περίοδος υπερκέρδους, αφού μετακυλίουν πάντα το κόστος στον καταναλωτή.
Τιμές καυσίμων, ακρίβεια τροφίμων και το κίνημα της πετσέτας: Εκεί αναφερόμαστε στην αποκάλυψης της ίδιας της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας (ΕΚΤ) για την αισχροκέρδεια των εταιρειών σε όλη την Ευρώπη. Σε έκθεσή της στο Ινάρι της Φινλανδίας εξηγεί, ότι υπαίτιοι για την αισχροκέρδεια και την ακρίβεια είναι οι πολυεθνικές.
Στο blog του epxeriencefirst.gr μπορείς να βρεις κι άλλα άρθρα για την ακρίβεια και πως άλλαξε τις αγοραστικές συνήθειές μας, αλλά και tips εξοικονόμησης χρημάτων. Και αφού ενημερώθηκες, πάμε στο διά ταύτα: τις αξιολογήσεις!
Μείωση ποσότητας, αύξηση τιμής: Οι αξιολογήσεις στο πλευρό των καταναλωτών!
Αξιολογήσεις πρέπει να κάνουμε όχι μια φορά τον χρόνο, την παγκόσμια ημέρα καταναλωτών, αλλά κάθε μέρα. Θα σου πούμε γιατί, απλώς πρώτα να σε ενημερώσουμε για μια νέα πρόθεση των εταιρειών. Λοιπόν προκειμένου οι εταιρείες να βγάλουν χρήματα, σκέφτονται να μειώσουν την ποσότητα και να διατηρήσουν ή να αυξήσουν την τιμή πώλησης.
Αυτό είναι κάτι που σε εκφράζει ως καταναλωτή; Αν όχι, έχεις επιλογή: να γράψεις αξιολογήσεις! Μια στρατηγική σαν την παραπάνω αποτελεί μέρος της κακής εξυπηρέτησης και συμβαίνει καθημερινά. Οι παγκόσμιες ημέρες, όπως η παγκόσμια ημέρα καταναλωτή, είναι σαν τις εκλογές.
Θυμόμαστε για μια μέρα ώραια λόγια, εκφράζουμε επιθυμίες και μετά γυρνάμε στις δουλειές μας. Η ακρίβεια όμως συμβαίνει κάθε μέρα. Και το να γράφουμε αξιολογήσεις πια είναι τόσο γρήγορο και απλό, που συμβαίνει από την άνεση του κινητού μας.
Οι αξιολογήσεις των καταναλωτών έχουν… δύναμη!
Γιατί οι αξιολογήσεις των καταναλωτών είναι δύναμη; Θυμηθείτε τον τελευταίο καιρό κάποια τρανταχτά #cancel και τι έγινε: #cancelefood, #canceljumbo, #cancelbalenciaga. Εξαιτίας του ολιγοήμερου cancel άλλαξαν τακτική απέναντι στους εργαζομένους (και ο οίκος μόδας άλλαξε ολόκληρη επικοινωνιακή στρατηγική). Αυτή είναι η δύναμή μας, ως αγοραστών. Μοιάζει μάλιστα η καταναλωτική μας ιδιότητα να είναι πιο ισχυρή από την ψήφο!
Και όταν λέμε κατανάλωση, δε μιλάμε για φοβερά έξοδα. Από το πιο απλό, όπως ένα κουλούρι (αν και η τιμή του έχει ανέβει αρκετά!), ένας καφές, η βενζίνη στο αμάξι. Ό,τι μα ό,τι απλούστερο κάνουμε σε καθημερινή βάση, είναι κατανάλωση. Δεν είναι μόνο τα ακριβά δώρα ούτε τα ταξίδια, οι διακοπές ή τα γεύματα στο εστιατόριο. Για όλα αυτά υπάρχουν και οι αντίστοιχες αξιολογήσεις.
Χρήσιμες και οι θετικές και οι αρνητικές αξιολογήσεις
Οι αξιολογήσεις είτε θετικές είτε αρνητικές είναι αναγκαίες. Φανταστείτε, ότι έχετε βρει το κατάστημα, που φτιάχνει τον καλύτερο καφέ για έξω (στο χέρι, on the go, τέλοσπάντων). Κλείνει όμως, γιατί ήταν σωστός επαγγελματίας, γιατί δεν είχε πολλή δουλειά καθώς δεν ήξεραν πολλοί γι’ αυτό το μαγαζί.
Αν είχατε αφιερώσει μισό λεπτό για μια θετική αξιολόγηση από το κινητό σας για την τέλεια εξυπηρέτησή τους, ίσως το είχαν μάθει κι άλλοι και δεν έκλεινε. Αυτές τις αξιολογήσεις μπορούμε να τις γράφουμε κάθε μέρα, όχι μόνο την παγκόσμια ημέρα καταναλωτών.
Παρόμοια και με κάποιον που δεν είναι σωστός στην εξυπηρέτησή του. Αν το μοιραστείτε, αφενός θα το μάθει και θα βελτιωθεί. Ειδεμή θα διαβάσουν κι άλλοι καταναλωτές τις αξιολογήσεις και δε θα τιμήσουν αυτή την επιχείρηση μέχρι να βελτιωθεί.
Το είπε και ο Τζον Κένεντι: Καταναλωτές είμαστε όλοι!
*«Καταναλωτές είμαστε όλοι! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική μονάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση. Ο καταναλωτής είναι η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται.»
Επικαλούμαστε τη δήλωση του συγκεκριμένου Προέδρου των ΗΠΑ, για την Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτών για δύο λόγους:
- Μην κοιτάς τι κάνει το κράτος για εσένα, αλλά εσύ γι’ αυτό! Είχε πει σε άλλη ομιλία του ο ίδιος. Δεδομένου, ότι όλο και συχνότερα ακούμε για την ατομική ευθύνη, τέτοια συνιστά και η ενέργεια του να καταχωρούμε μια αξιολόγηση.
- 2 σκέψεις με αφορμή το σημείο, “η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται”:
Ι) Μόνο όταν δεν αγοράζουμε και κυρίως, όταν η αντίδραση είναι «αποτελεσματικά οργανωμένη», εισακουγόμαστε, όπως φάνηκε στα παραπάνω παραδείγματα των cancel.
ΙΙ) Με αφορμή το θλιβερό ατύχημα στα Τέμπη, πάμπολλοι συμπολίτες μας, είχαν αξιολογήσει αρνητικά την εξυπηρέτηση του οργανισμού των τραίνων**. Οι εργαζόμενοι αναφέρονταν τακτικά και απεργούσαν λόγω των σωρευμένων δυσλειτουργιών και βλαβών, αλλά το κοινό σκεφτόταν μόνο την ταλαιπωρία του. Όπως συμβαίνει και με τις λοιπές συγκοινωνίες.
Αν οι περισσότεροι καταναλωτές έγραφαν αξιολογήσεις οργανωμένα και αποτελεσματικά, όπως έδρασαν σε διάφορα cancel, δε θα θρηνούσαμε και κυρίως: Δε θα ρωτούσαμε τι κάνει το κράτος για εμάς, γιατί θα ελέγχαμε και θα αξιολογούσαμε τι κάνουμε εμείς γι’ αυτό.
*Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/5
**Αναφέρεται στο κείμενο ως οργανισμός τραίνων, γιατί απλούστατα είναι διαμελισμένος σε 2-3 τμήματα, μάλλον για να παραμένει ασαφές ποιος φέρει την ευθύνη.
Πηγή φωτογραφίας: https://www.instagram.com/consumervoice/p/DGc7q8-yz3U/