Τι να γράψω στις κριτικές μου; Ό,τι βοηθάει τους άλλους!
Έχεις γυρίσει μόλις από ένα μαγαζί. Λες «Αυτή είναι εξυπηρέτηση. Αξίζουν τα λεφτά που έδωσα!». Κάθεσαι να γράψεις αξιολόγηση και το ερώτημα τι να γράψω στις κριτικές μου σε κάνει να αναβάλεις την αξιολόγησή σου για άλλη φορά. Τι συνέβη όμως και αντί να ξεχύνονται οι λέξεις σαν χείμαρρος στο κινητό ή το pc σου, γράφεις-σβήνεις-διορθώνεις μανιωδώς;
Αρχικά να σου πούμε, ότι συμβαίνει και σε άλλους. Αυτή η αίσθηση ότι πρέπει να γράψεις κάτι το συνταρακτικό, αντάξιο λογοτεχνικού κειμένου λειτουργεί αποτρεπτικά. Και καλά κάνει, δηλαδή, γιατί οι αξιολογήσεις δεν είναι έκθεση ιδεών ούτε αυτός είναι ο σκοπός τους.
Από την άλλη πλευρά υπάρχουν κι εκείνοι, που θέλουν να καταχωρήσουν μια αρνητική κριτική και φοβούνται τι θα πει ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης. Ειδικά αυτή η τελευταία περίπτωση είναι αρκετά συχνή, όπως είδαμε και στο άρθρο γιατί δε γράφουμε reviews στις εκπτώσεις. Οπότε όπως καταλαβαίνεις, ένας από τους λόγους που σταματά εσένα από το να γράψεις αξιολογήσεις, σταματά και άλλους.
Για όλους όσους βλέπουν τον κέρσορα να αναβοσβήνει ανελέητα και το ερώτημα τι να γράψω στις κριτικές σας μου σας βασανίζει, γράφονται αυτές οι γραμμές. Χωρίς περαιτέρω καθυστέρηση πάμε να δούμε.
Αγαπάμε εμπειρίες, απεχθανόμαστε επιδειξίες!
Το έχουμε γράψει ξανά και ξανά εδώ και θα σου το πούμε για να το εμπεδώσεις με ένα απλό παράδειγμα βγαλμένο από τη ζωή. Είσαι σε μια παρέα, όπου κάποιος εξιστορεί πως πέρασε στο πανάκριβο εστιατόριο, πως έμεινε στο πανάκριβο ξενοδοχείο, τι συνέβη με τα πανάκριβα ρούχα του. Όλα αυτά άσχετα με το αν ήταν θετικές ή αρνητικές εμπειρίες.
Και από την άλλη είναι κάποιος που επίσης μοιράζεται τη δική του πλευρά για τις ίδιες διακοπές, πιθανόν και πανάκριβες, χωρίς όμως να εστιάζει στην τιμή. Σου λέει που πήγε, τι είδε, τι θα πρότεινε και σε άλλους και τι θα απέφευγε οπωσδήποτε. Ποιον από τους δύο προτιμάς να ακούσεις;
Οι άνθρωποι αγαπούν να μαθαίνουν για εμπειρίες, όχι για το Ε9. Εντάξει, υπάρχουν κι αυτοί, αλλά δε μας αφορούν εδώ. Επομένως ακόμη κι όταν αισθάνεσαι αμήχανα και απορείς τι να γράψω στις κριτικές μου και καταλήγεις να βάλεις απλώς βαθμολογία ή αστέρια, έχεις κίνητρο. Θέλεις να βοηθήσεις όσους θα δουν την κριτική σου. Και τώρα που χάρηκες, επειδή είσαι καλός άνθρωπος, ας δούμε τι βοηθάει.
-
Άνοιξε τα μάτια στους άλλους καταναλωτές
Σε μια θετική κριτική χρησιμεύουν πολύ οι λεπτομέρειες σχετικές με την εμπειρία σας, όχι για τον καιρό και τον χορό και ό,τι άλλο άσχετο. Περίγραψε την εμπειρία σου από την αρχή ως το τέλος. Αυτό γιατί κάτι, που για εσένα είναι δευτερεύουσας σημασίας για κάποιον άλλο αποτελεί αιτία πολέμου. Οπότε οι λεπτομέρειες μένουν.
-
Τροφή για σκέψη στις επιχειρήσεις
Ακόμη κι αν απορείς τι να γράψω στις κριτικές μου, επειδή σκοπεύεις να πεις κάτι αρνητικό, σκέψου να το κάνεις με τρόπο χρήσιμο. Οπωσδήποτε όταν έχεις περιορισμένο χρόνο ή έχεις διαθέσει σημαντικό ποσό για μια αγορά, έχεις απαιτήσεις. Θέλεις τόσο το προϊόν/ υπηρεσία όσο και η εξυπηρέτηση να ανταποκρίνονται στα ποσά, που διέθεσες. Ως εδώ όλα καλά.
Η συνταγή χαλάει, όταν βρίσκεις τις κριτικές ως αφομή να εκτονώσεις τον θυμό σου (άσχετα αν είναι δικαιολογημένος). Και τώρα ετοιμάσου, γιατί έχουμε κάτι δύσκολο να σου προτείνουμε! Μην μπαίνεις εξαρχής σε θέση μάχης θεωρώντας ότι μια επιχείρηση σε έβαλε στο μάτι ή σκόπιμα δε σε εξυπηρέτησε καλά.
Αντ’ αυτού προσπάθησε να αποστασιοποιηθείς και γράψε στην κριτική σου τι ήταν αυτό, που σου προξένησε δυσάρεστη εντύπωση. Έτσι και χρήσιμη ανατροφοδότηση με σχόλια θα κάνεις και η επιχείρηση διαβάζοντας μια τέτοια αξιολόγηση θα τη λάβει υπόψη για γνώση και συμμόρφωση.
Plus: Ειδικά αν διατηρείς προφίλ σε ιστοσελίδα αξιολογήσεων, όπως το experiencefirst.gr, οι κριτικές σου θα θεωρούνται αξιόπιστες και από τους άλλους αναγνώστες.

-
Η επιβράβευση των άριστων
Τέλος μην ξεχνάς και εκείνους, που αντεπεξέρχονται άψογα στην εξυπηρέτηση κάθε φορά. Αξίζουν ένα μπράβο. Οι θετικές αξιολογήσεις είναι πιο εύκολες περιπτώσεις, γιατί δε φοβάσαι μήπως δημιουργήσεις πρόβλημα ή μήπως κάποιος παρεξηγηθεί.
Οπότε αφού δεν απορείς τι να γράψω στις κριτικές μου, εκφράσου ελεύθερα. Οι συγκεκριμένες αξιολογήσεις μεταδίδονται γρήγορα κι εσύ βοηθάς να γίνει ακόμα πιο γνωστή μια επιχείρηση, που το αξίζει.
Είσαι άνθρωπος της κοινότητας!
Όχι, όταν λέμε της κοινότητας δεν εννοούμε του χωριού. Σημαίνει, ότι σου αρέσει να μοιράζεσαι κοινές αρχές και αξίες. Αυτός είναι και ο λόγος, που θέλεις να μπαίνεις είτε σε σελίδες με αξιολογήσεις είτε στη σελίδα μιας επιχείρησης και να γράψεις κριτική. Το αποδεικνύει και η έρευνα του Mintel 2025 για τα Global Consumer Trends, που λέει πως απολαμβάνουμε να συνδεόμαστε μέσα από κοινότητες με τους άλλους.
Οι άνθρωποι δε θέλουν να εξερευνούν μόνοι τους το άγνωστο. Αυτό υπήρξε πάντα η κινητήριος δύναμη για τη δημιουργία κοινοτήτων. Ωστόσο προτού βιαστούμε να διαπιστώσουμε, ότι οι νεότερες γενιές δεν επικοινωνούν στον πραγματικό κόσμο, το Mintel κάνει μια σημαντική διευκρίνιση. Αλλάζει πια ο τρόπος που το κοινό επιλέγει έναν φυσικό χώρο (δημόσιο ή ιδιωτικό) για να εργαστεί, να μάθει ή να κοινωνικοποιηθεί.
Με δυό λόγια: Ενα πανηγύρι στην Τήνο δεν είναι ο προορισμός, που θα πας για να γνωρίσεις κάποιον/α σύντροφο. Είναι όμως το μέρος που θέλεις να μαζευτείς με την παρέα για να ξεδώσετε, να πείτε τα δικά σας ή απλώς να ξεχαστείτε χωρίς να μιλάτε. Άρα η ανάγκη για κοινωνικοποίηση παραμένει, αλλάζει το είδος (από σημείο γνωριμιών σε σημείο διασκέδασης με φίλους).
Και λίγα data που θα επιβεβαιώσουν αυτό που ήξερες
Οι άνθρωποι πια αναζητούν σύνδεση με άτομα με τα οποία έχουν κοινό σκοπό και αξίες. Έτσι αυξήθηκε η επιλογή δραστηριοτήτων, που ενώνουν ανθρώπους με κοινά ενδιαφέροντα.
- Το 91% των Βρετανών που συμμετείχαν στην έρευνα του Mintel επιβεβαιώνει ακριβώς αυτό. Όσοι από αυτούς παρακαολούθησε στον ελεύθερο χρόνο τους κάποια δραστηριότητα μέσα στο 2024, συμφωνησαν, ότι αποτέλεσε έναν εξαιρετικό τρόπο κοινωνικοποίησης και σύνδεσης με άλλους.
- Όμοια και το 71% των Αργεντίνων, που δηλώνει σημαντικό να έχουν την υποστήριξη της κοινότητας.
- Τέλος και το 41% των ερωτηθέντων Αμερικανών καταναλωτών υποστηρίζει, ότι ο κοινωνικός τους κύκλος εκφράζει ποιοι είναι.
Οπότε και το να γράφεις reviews είναι ένας έμμεσος τρόπος κοινωνικοποίησης με άλλους, που έχουν παρόμοιες εμπειρίες με τη δική σου. Κι αν απορείς τι να γράψω στις κριτικές μου μπορείς να βρεις έμπνευση στο blog αφιερωμένο στις αξιολογήσεις.
Διαφορετικά μπες εδώ και μοιράσου τις εμπειρίες σου. Υπάρχουν άνθρωποι που θα βοηθήσεις με τις γνώσεις σου.
Image by azerbaijan_stockers on Freepik