Έρευνα αγοράς στις εκπτώσεις χρησιμοποιώντας και αξιολογήσεις
Έχει τύχει και σε σενα να κοιτάζεις τις βιτρίνες πριν τις εκπτώσεις και να βλέπεις, ότι ένα προϊόν κοστίζει, ας πούμε 70€. Να περνάς στις εκπτώσεις και να βάζουν σε καρτελάκι, ότι το ίδιο προϊόν έκανε πριν 90€ και τώρα! Κάνει 70 ή –το ακόμη χειρότερο- 80€; Αν δε σου έχει συμβεί, πιθανότατα φταίει, ότι απλώς πριν τις εκπτώσεις δεν είχες δει τις τιμές, γιατί η παραπάνω περίπτωση ήταν για καιρό μια συνήθης καταγγελία στο Ινστιτούτο Καταναλωτή (ΙΝΚΑ).
Όπως επίσης κοινό παράπονο των περισσότερων είναι, ότι στη χώρα μας δεν έχουμε μεγάλες εκπτώσεις, όπως έχουν στο εξωτερικό. Οι περισσότεροι από εμάς με μια απλή βόλτα στα μαγαζιά, βλέπουμε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό εκπτώσεων είναι περίπου στο 30%. Αυτό δε θα ήταν πρόβλημα, αν όλη την υπόλοιπη χρονιά δεν ήταν όλα πανάκριβα. Οπότε τι μας μένει προκειμένου να πετυχαίνουμε ευκαιρίες; Η έρευνα αγοράς.
Κάνουμε έρευνα αγοράς σε φυσικά και online καταστήματα
Αρχικά η έρευνα αγοράς ξεκινά πριν τις εκπτώσεις για να μπορούμε να κάνουμε σύγκριση τιμών. Εφόσον οι ενδιάμεσες εκπτώσεις έχουν πλέον καταργηθεί, όλοι ξέρουμε, ότι πραγματοποιούνται εκπτώσεις δύο φορές τον χρόνο (χειμερινές και θερινές). Τι καλύτερη ευκαιρία για λίγο window shopping. Με αυτόν τον τρόπο:
- Γνωρίζουμε τις πραγματικές τιμές των προϊόντων. Αν βρεθούμε στην παραπάνω περίπτωση, απλώς δε θα μπούμε στο μαγαζί, που κοστολογεί πιο ακριβά εν μέσω εκπτώσεων.
- Βλέπεις με τα ίδια σου τα μάτια. Όσο κι αν οι καταναλωτές για λόγους ευκολίας κάνουν τα ψώνια online, οι αγορές στο φυσικό κατάστημα, δε χάνουν το κοινό τους. Γιατί; Επειδή αν δε δοκιμάσεις το ρούχο, αν δεν το πιάσεις να δεις την ποιότητά του από κοντά ή και το χρώμα, που μερικές φορές οι φωτογραφίες αλλοιώνουν, δεν μπορείς να είσαι βέβαιος. Έτσι ακόμη κι αν τελικά ψωνίσεις από το ίδιο μαγαζί, αλλά ηλεκτρονικά, πρώτα θα έχεις μια ιδέα τι αγοράζεις.
-
Περπατώντας σε μια αγορά κάνεις εύκολα σύγκριση τιμών. Είναι πολλές οι βιτρίνες, πως μπορείς να τις αγνοήσεις; Αυτό έχει φυσικά κι έναν πρακτικό σκοπό. Βλέπεις σε τι τιμές πωλούνται προϊόντα παρόμοιας ποιότητας, οπότε ξέρεις και ποιον να προτιμήσεις, όταν έρθουν οι εκπτώσεις.
- Το χρειάζεσαι στ’ αλήθεια; Ώρα για μεγάλες αλήθειες. Κι αν οι άνδρες απεχθάνονταν τον ατέλειωτο ποδαρόδρομο στα μαγαζιά, ίσως αλλάξουν γνώμη με αυτό. Όταν κάνουμε έρευνα αγοράς στις εκπτώσεις κι έχουμε αποφασίσει να δαπανήσουμε ένα ορισμένο ποσό, πρέπει και τις ανάγκες μας να καλύψουμε και να μην υπερβούμε τον προϋπολογισμό.
Έρευνα και slow shopping πάνε χέρι χέρι!

Πως το κάνουμε αυτό; Με έρευνα αγοράς. Από τη μια βλέποντας τι υπάρχει εκεί έξω σταχυολογούμε τις ανάγκες μας. Από την άλλη με μια γρήγορη ματιά στις αξιολογήσεις παίρνουμε μια ιδέα τι κυκλοφορεί, τι έχουν να πουν άλλοι από την εμπειρία τους. Έτσι όταν αποφασίσουμε, θα δώσουμε τα λεφτά μας κάπου που να αξίζει.
Μετά το slow travel έρχεται το slow shopping σου λέει κόψε ταχύτητα και δες: το χρειάζεσαι στ’ αλήθεια αυτό; Νέα τάση στην καταναλωτική συμπεριφορά μυριζόμαστε!
-
Προσοχή στις απομιμήσεις.
Για την ακρίβεια δεν υπάρχει κάτι το μεμπτό στις απομιμήσεις. Όχι, δηλαδή αν τις πληρώνεις για τέτοιες. Αν όμως αγοράζεις κάτι στην τιμή του γνήσιου και σου βγαίνει ελλατωμματικό ή ψεύτικο, τότε υπάρχει πρόβλημα. Και πάλι μια έρευνα αγοράς μέσα από τις αξιολογήσεις, θα σε βοηθήσει να γνωρίζεις ποιους εμπόρους μπορείς να εμπιστευτείς και ποιους όχι.
Έχεις τη δυνατότητα να επηρεάσεις τις τάσεις με τις αξιολογήσεις!
Κάνοντας έρευνα αγοράς πριν ψωνίσεις στις εκπτώσεις ή στη διάρκειά τους θα καταλήξεις σε κάποια συμπεράσματα. Για παράδειγμα το να είναι μια επιχείρηση ειλικρινής ως προς την αρχική και τελική τιμή πώλησης είναι θέμα εξυπηρέτησης. Το ίδιο και αν έχει ειδικές προσφορές για μέλη και πιστούς πελάτες. Όλα αυτά μπορείς να τα μοιραστείς γράφοντας αξιολογήσεις.
Έτσι εσύ θα βοηθήσεις άλλους να ενημερωθούν για επιχειρήσεις, από τις οποίες αξίζει να αγοράσει κάποιος. Αντίστοιχα διαβάζοντας αξιολογήσεις στο πλαίσιο της έρευνας αγοράς που κάνεις, θα ενημερωθείς κι εσύ από εμπειρίες άλλων για το που αξίζει και που όχι να αφήσεις τον… οβολό σου. Τώρα όλα αυτά με τη σειρά τους διαμορφώνουν ένα κλίμα στην αγορά.
Ξέρεις, δε διαβάζεις αξιολογήσεις μόνο εσύ, που θέλεις να κάνεις ψώνια στις εκπτώσεις. Το ίδιο κάνει και ο έμπορος, κάθε έμπορος, που θέλει να γνωρίζει τι ζητά το κοινό. Αν λοιπόν δει ένας επιχειρηματίας αρκετές αξιολογήσεις υπέρ ή κατά μιας εμπορικής τακτικής, θα φροντίσει με τη σειρά του να την εφαρμόσει ή και όχι. Η ουσία είναι, ότι με κάτι τόσο απλό εσύ και τόσοι άλλοι καταναλωτές, μπορούμε να διαμορφώνουμε τις τάσεις της αγοράς!
Βιωσιμότητα και στα ψώνια σε περίοδο προσφορών
Όχι, η βιωσιμότητα δεν αφορά τα πλαστικά και τα χάρτινα μόνο.
- Βιωσιμότητα είναι να μην παραγγέλνεις από το διαδίκτυο ή από πολυεθνικές.
Αυτό σημαίνει, ότι δε θα ταξιδέψουν τεράστια φορτηγά πλοία καίγοντας άπειρα καύσιμα για να σου φέρουν το καταπληκτικό παλτουδάκι, που έβαλες στο μάτι. - Βιωσιμότητα είναι να στηρίζεις την τοπική οικονομία και να επιλέγεις από καταστήματα της γειτονιάς για δύο λόγους. Πρώτον ακριβώς λόγω ανταγωνισμού με τις αλυσίδες, στις εκπτώσεις –που θέλουν να ξεστοκάρουν κιόλας- θα έχουν χαμηλές τιμές. Από την άλλη δες το απλά.
Έστω ότι το μαγαζί της γειτονιάς σου, έχει e-shop & social και θέλει να τα αναθέσει σε επαγγελματία. Αν δε βγάζει χρήματα, δε θα μπορεί να πάει σε freelancer ή digital agency. Επομένως αν εσύ έχεις, ας πούμε μαγαζί με χειροποιήτα αντικείμενα (φαγητά, ρούχα, κοσμήματα, τέχνη) και δεν σε τιμούν οι γείτονες δε θα έχεις λεφτά να πας στον μανάβη, τον κρεοπώλη, τον φωτογράφο της γειτονιάς και πάει λέγοντας. Το χρήμα κάνει κύκλους.
Το χρήμα κύκλους κάνει!

- Τέλος βιωσιμότητα είναι και η ηθική κατανάλωση είτε είναι εκπτώσεις ή οποιαδήποτε άλλη περίοδος του χρόνου. Για παράδειγμα έστω ότι είναι ένα καφέ στη γειτονιά σου, που δεν κόβει αποδείξεις, δεν πληρώνει καλά τους υπαλλήλους (πχ βάζει Χριστουγεννιάτικο δώρο και τους αναγκάζει να το επιστρέψουν) και πουλάει καφέ κακής ποιότητας, αλλά 1.70€.
Αντίθετα είναι ένα άλλο καφέ, που πουλάει στα 2€, αλλά έχει εξαιρετικό καφέ, οι υπάλληλοι- που ίσως είναι υποψήφιοι πελάτες σου- είναι καλοπληρωμένοι και ο καφές εξαιρετικής ποιότητας. Αφενός όλες αυτές τις πληροφορίες δε θα τις ήξερες, αν δεν έκανες την έρευνα αγοράς είτε δια ζώσης είτε μέσα απο αξιολογήσεις. Από την άλλη στο πλαίσιο της ηθικής κατανάλωσης όλο και περισσότεροι ψηφίζουν το ποιότητα πάνω από την ποσότητα.
Με άλλα λόγια και σε απλή μετάφραση των δύο παραπάνω παραδειγμάτων, θα αγόραζαν λιγότερους καφέδες απ’ έξω και θα στήριζαν τον δεύτερο επαγγελματία.
Η έρευνα αγοράς πολύτιμη για την τσέπη μας
Καθένας έχει τις δικές του προτεραιότητες σχετικά με το που θα διαθέσει τα χρήματά του στις εκπτώσεις. Στο τέλος της ημέρας όλοι επηρεαζόμαστε από τον ίδιο παράγοντα: την ακρίβεια. Οπότε με την έρευνα αγοράς και με τις αξιολογήσεις κάνουμε τη ζυγαριά να γυρίζει προς τη δική μας μεριά.
Θέλετε να ρίξετε κι εσείς μια ματιά σε όλες τις αξιολογήσεις μας, πριν τα ψώνια στις εκπτώσεις;
Αν πάλι είστε ήδη έτοιμοι να γράψετε αξιολογήσεις δίνοντας τα φώτα σας και σε άλλους, προχωρήστε ελεύθερα εδώ.
Image by Freepik