Πως γράφω κριτική; Θέλει τρόπο για να πεις τα πράγματα με το όνομά τους!
Εσύ που απορείς, πως γράφω κριτική και θέλεις να πεις τόσα πολλά, θετικά ή αρνητικά, σου έχουμε μια ιδέα! Αρχικά αν θέλεις να καταχωρίσεις μια αξιολόγηση αφήνοντας τις ευχάριστες εντυπώσεις σου τα πράγματα είναι πιο απλά. Γράψε την εμπειρία σου από καρδιάς, χωρίς φόβο και χωρίς πάθος και το δεύτερο με όλη τη σημασία της λέξης, γιατί οι υπερβολές δεν πείθουν!
Δες σχετικά και την ανάρτησή μας πως να γράφεις reviews σαν επαγγελματίας reviewer και τα 5 μυστικά.
Οπότε τώρα ας πιάσουμε τον άλλο πελάτη, που έχει το δύσκολο καθήκον. Εκείνον που απορεί πως γράφω κριτική αναφέροντας όλα αυτά τα αρνητικά χωρίς να φανώ προσβλητικός ή χωρίς να δημιουργήσω πρόβλημα στην επιχείρηση. Εδώ η απάντηση είναι απλή και δεν είναι άλλη από την ευγένεια.
Γράφω αξιολόγηση κι ας είναι αρνητική
Βλέπεις κάθε φορά που κάποιος αναφέρει τα κακώς κείμενα σε μια αξιολόγησή του, δεν έχει σκοπό να προσβάλει ή να βλάψει μια επιχείρηση. Στοχεύει απλώς στο να βοηθήσει μια επιχείρηση να εξελιχθεί ή να αποτρέψει κι άλλους από μια κακή εμπειρία.
Γιατί όπως κι αν το κάνουμε, αν κάπου διαβάζεις πολλές αρνητικές αξιολογήσεις για την εξυπηρέτηση, προφανώς κάτι δεν πάει καλά. Μπορεί να φταίει το προσωπικό, αλλά αν για παράδειγμα σε διάρκεια 2-3 ετών η εξυπηρέτηση παραμένει κακή, τότε το πρόβλημα δεν είναι το προσωπικό.
Γι’ αυτό και σε παλιότερες αναρτήσεις του experiencefirst.gr έχουμε εξηγήσει, γιατί δεν πρέπει να φοβόμαστε τα αρνητικά customer reviews ως καταναλωτές ή ως επιχειρηματίες.
Ωστόσο η σκέψη «και τώρα πως το λέμε αυτό» φοβίζει τους περισσότερους και τους αποτρέπει από το να γράψουν αξιολόγηση. Αν σκρολάρεις κι εσύ το διαδίκτυο να βρεις πως γράφω κριτική, ειδικά για να πεις κάτι αρνητικό, δες μερικούς κοινούς φόβους, που έχουν κι άλλοι εκτός από σενα.
3 κοινοί φόβοι που μας σταματάνε να γράψουμε αρνητική κριτική
- Η απάντηση του αφεντικού/ ιδιοκτήτη/ επιχείρησης
Η πιθανή αρνητική αντιμετώπιση από πλευράς του ιδιοκτήτη της επιχείρησης αποτρέπει πολλούς από το να καταχωρίσουν μια αξιολόγηση. Αυτό δε σημαίνει, ότι δεν έμειναν ειλικρινά δυσαρεστημένοι από την εξυπηρέτηση ή ότι τα παράπονά τους δεν έχουν βάση.
Απλώς φοβούνται, ότι κάτω από την κριτική τους ο ιδιοκτήτης θα ανταπαντήσει σε άσχημο τόνο. Οπότε δε φτάνουν καν στο σημείο να απορήσουν πως γράφω κριτική, καθώς έχουν ήδη παραιτηθεί από την ιδέα!
Δείτε κι άλλους λόγους που συνήθως δε γράφουμε reviews στις εκπτώσεις.
- Κι αμά το πω εγώ, κάτι θα γίνει!
Υπάρχουν κι εκείνοι, που γνωρίζουν πολύ καλά ότι κάτι πρέπει να γίνει, όταν δεν εξυπηρετούνται καλά. Τι πάει στραβά και δε γράφουν; Είναι απόλυτα πεπεισμένοι, πως δε θα αλλάξει το παραμικρό, οπότε δεν μπαίνουν καν στον κόπο να μοιραστούν τις εμπειρίες τους. Όμως παραβλέπουν, ότι ακόμη κι αν δεν αλλάξει κάτι ο ίδιος ο ιδιοκτήτης μιας επιχείρησης, θα γλιτώσουν άλλους συνανθρώπους τους από μια κακή εμπειρία.
- Η αμφισβήτηση της ίδιας μας της εμπειρίας, υπό τον φόβο να ξαναβρεθούμε στο ίδιο μέρος
«Κι αν ξαναπάω εκεί;» ή «που ξέρεις; Αν τους συναντήσω κάπου;». Με αφετηρία αυτά τα ερωτήματα, αρχίζουμε να αμφισβητούμε αυτό που βιώσαμε και την ίδια μας την εμπειρία, για να λειτουργήσει όλο αυτό αποτρεπτικά στο να γράψουμε μια αξιολόγηση.
Τώρα ως προς το γιατί το κάνουμε αυτό; Δεν πρόκειται για δειλία ή φόβο, όπως κάποιος θα νόμιζε. Η επικοινωνία του ανθρώπου σε όλη την εξελικτική της πορεία (από τους πρωτόγονους ως σήμερα) διαμορφώθηκε, ώστε να αλληλεπιδρούμε διαφορετικά με όσους συναντάμε τακτικά. Αυτό ισχυρίζεται και η έρευνα των Geher & Wedberg, 2022. Εκεί οι ερευνηστές υποστηρίζουν, ότι είμαστε πιο ευγενικοί με όσους αλληλεπιδρούμε συχνά σε αντίθεση με περιπτώσεις, που η επαφή μας με άλλους είναι απρόσωπη ή ανώνυμη (βλ. Zimbardo, 2007).
Τα 4 στοιχεία που πρέπει να περιλαμβάνει μια αρνητική μου αξιολόγηση
-
Αμερόληπτη αντιμετώπιση
Προτού ξεκινήσει ο χείμαρος των αρνητικών εντυπώσεων και για να είμαι βέβαιος, ότι με την αξιολόγησή μου θα βοηθήσω, παίρνω πρώτα τις αποστάσεις μου. Προσπαθώ να δω όσο πιο αμερόληπτα γίνεται την εμπειρία για να είμαι αντικειμενικός κριτής.
Εφόσον διερωτηθώ πως γράφω κριτική, σημαίνει ότι με ενδιαφέρει να φανώ χρήσιμος και η αμεροληψία είναι το πρώτο βήμα. Ακόμη κι αν αυτό σημαίνει, ότι θα μπω στη διαδικασία να αμφισβητήσω τον εαυτό μου διερωτώμενος/η αν υπερβάλλω κάπου.
-
Προσοχή στις λεπτομέρειες για 2 λόγους!
Πολλοί όταν απορούν πως γράφω κριτική διερωτώνται, αν θα μπουν σε λεπτομερή ανάλυση της εξυπηρέτησης ή όχι. Η απάντηση είναι ναι μεν, με μέτρο δε για 2 λόγους.
α)Γράφουμε λεπτομέρειες από το πως μας εξυπηρέτησαν και όχι μια πρόταση μονολεκτικά. Από την άλλη καθένας έχει προσωπικά κριτήρια για το τι συνιστά κακή εξυπηρέτηση και τι όχι. Αν δώσουμε μια αναλυτική περιγραφή του τι συνέβη, ο αναγνώστης θα αποφασίσει τι από όσα πειράζουν εμάς είναι και για εκείνον απαράβατοι όροι της σωστής εξυπηρέτησης και τι όχι.
β)Αποδεικνύω τη γνησιότητα της εμπειρίας μου. Αν μιλάω γενικά, πχ το προσωπικό ήταν αγενές, μπορεί να ισχυριστεί κάποιος ότι γράφω fake review για χάρη του ανταγωνιστή. Αντίθετα μπορώ να πω, ότι η απάντηση «τάδε- εξηγώ τι μας είπαν» στο αίτημά μας αυτό (εξηγώ τι ζήτησα), μου έδωσε κακή εντύπωση. Άλλωστε και μόνο αναφέροντας το αίτημα και την αντίδραση, θα αποδεικνύει το επιχείρημά μου.
γ)Όχι υπερβολικές λεπτομέρειες. Η υπερανάλυση κουράζει, το κοινό δε διαβάζει την αξιολόγησή μου, άρα δε βοηθάω κάπως. Επίσης σε κάποιους μπορεί να φανεί, ότι «υπερπροσπαθώ» να πείσω για τη γνησιότητα της εμπειρίας μου.
-
Ευγένεια κι ενσυναίσθηση.
Δεν είναι κλισε, είναι πραγματικότητα. Η ενσυναίσθηση έχει θέση και στις αξιολογήσεις και πρέπει να μας απασχολεί κάθε φορά, που απορούμε, πως γράφω κριτική.
Μπείτε στη θέση του επιχειρηματία ή του προσωπικού. Εσείς δεν έχετε ποτέ μια κακή μέρα στη δουλειά; Συχνά όταν απορούμε πως γράφω κριτική, πρώτο μέλημά μας είναι να φανεί πόσο αδικηθήκαμε ή πόσο κακά εξυπηρετηθήκαμε. Παρόλα αυτά πάντα υπάρχει και η άλλη πλευρά του νομίσματος.
Μερικές φορές η κακή εξυπηρέτηση οφείλεται σε έναν ασυνεπή ή κακό εργοδότη, που το προσωπικό του φεύγει διαρκώς. Άλλοτε πάλι μια επιχείρηση, ιδίως οι μεγάλες, θα πρέπει να επενδύσουν σε ένα καλό λογισμικό. Επειδή δεν το έκαναν, υπάρχουν προβλήματα με τις επιστροφές, τα αποθέματα κλπ.
Επομένως για κάθε ένα θέμα, που δε λάβαμε καλή εξυπηρέτηση, υπάρχει και μια λύση, που άσχετα αν παραδέχεται ή όχι, η επιχείρηση γνωρίζει ποια είναι αυτή. Την επόμενη φορά που θα απορήσετε πως γράφω κριτική, μη βασανίσετε το μυαλό σας. Απλώς γράψτε την εμπειρία, που είχατε και σε ποιο θέμα η εξυπηρέτηση υστερεί.
Είστε ήδη έτοιμοι να μοιραστείτε την επόμενη αξιολόγησή σας; Γράψτε εδώ!
Θέλετε πρώτα να πάρετε μια ιδέα του τι γράφουν οι άλλοι για θετικές ή και αρνητικές εμπειρίες; Δείτε όλες τις αξιολογήσεις μας!
Image by rawpixel.com on Freepik