Online κριτικές: Ο υπερήρωας που σώζει το πορτοφόλι σου!

Designed by Freepik

 

Αν οι online κριτικές ήταν ένας υπερήρωας, ποιος θα ήθελες να είναι; Ίσως κάποιος σαν τον Batman, όπου όταν αντιλαμβάνονταν αδικία και παράλογες τιμές εις βάρος των πολιτών-καταναλωτών, παρεμβαίνουν! Όμως για να προσγειωθούμε λίγο στην πραγματικότητα, προφανώς έχεις ήδη ανακαλύψει – και γι’ αυτό τις διαβάζεις- ότι οι online κριτικές σε γλιτώνουν από μια κακή αγορά.

Αν σου λέγαμε, ότι εκτός όμως από το να σώζεις εσύ και όσοι τις διαβάζουν τα πορτοφόλια σας, έχουν και μια άλλη μαγική υπερδύναμη; Έμμεσα ή άμεσα ρίχνουν τις τιμές. Αν δε μας πιστεύεις, δες πως το κάνουν ξεκινώντας από το πιο ενδιαφέρον επιχείρημα, που σχολιάζει και ο Guardian.

  1. Οι online κριτικές σταματούν τις ανήθικες πρακτικές τιμολόγησης

«Τι μας λες τώρα για ανήθικες πρακτικές τιμολόγησης» απορείς διαβάζοντας αυτές τις γραμμές. Να σε διευκολύνουμε λίγο φίλε αναγνώστη λέγοντάς σου, όπως ήδη ξέρεις, ότι ο πληθωρισμός έδωσε την ευκαιρία στους κερδοσκόπους να βρουν πάτημα και να αυξήσουν τις τιμές. Όμως όχι απλώς τις αύξησαν, αλλά σε κάποιες περιπτώσεις μείωσαν την ποσότητα προϊόντος ή τη διάρκεια της υπηρεσίας, που προσφέρουν έναντι ίδιου ή ακριβότερου αντίτιμου.

Και ρωτάμε: Είσαι σύμφωνος με αυτό; Το ερώτημα προφανώς ρητορικό! Παρόλα αυτά πριν 2 χρόνια ο Γενικός Διευθυντής ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών), Λευτέρης Κιοσές, είχε ισχυριστεί ότι σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ οι καταναλωτές, δε θα είχαν πρόβλημα με μια τέτοια πρακτική. Η δήλωση αυτή ειπώθηκε στο πλαίσιο ενός σεμιναρίου της έκθεσης Food Expo.

Αν αισθάνεσαι, ότι διαφωνείς, δες τι λέει ο πατέρας της σύγχρονης οικονομίας, John Maynard Keynes. “Η κατάσταση της οικονομίας μπορεί να είναι απόρροια ενός ιστορικού ατυχήματος ή σκόπιμης εκμετάλλευσης. Αν η αύξηση γίνει απότομα στην τιμή, δε θα το πληρώσουν, αν γίνει σταδιακά ίσως το δουν ως μέσο εκπλήρωσης μιας ανάγκης”.

Σου θυμίζει κάτι; Αν η λογική αυτή δε σε εκφράζει, μην ανησυχείς! Έχεις το δικό σου υπερόπλο: τις online κριτικές. Όπως λέει και στο παραπάνω άρθρο ο Guardian, ο φόβος και μόνο της αντίδρασης των καταναλωτών με αρνητικές κριτικές σταματά τις εταιρείες από τέτοιου είδους πρακτικές τιμολόγησης.

Έρευνες έδειξαν, ότι όταν πολυεθνικές επιχείρησαν να πουλήσουν ακριβά λιγότερη ποσότητα, οι καταναλωτές δεν αγόρασαν τα προϊόντα και ζήτησαν ρυθμιστικούς ελέγχους από τα καταναλωτικά κινηματά τους. Ακόμη προχώρησαν σε πλήθος αρνητικών online κριτικών, που επίσης μείωσαν τις πωλήσεις και μαντέψε εν τέλει τι άλλο μείωσαν: τις τιμές!

  1. Τα αρνητικά reviews κάνουν τραμπάλα με την προσφορά και ζήτηση!

Οι θετικές online κριτικές ενισχύουν τη ζήτηση. Αυτό αφήνει στις εταιρείες το περιθώριο να αυξήσουν ή να διατηρήσουν τις τιμές. Με τον ίδιο τρόπο οι αρνητικές κριτικές περιορίζουν τη ζήτηση ασκώντας πίεση στις επιχειρήσεις να μειώσουν τιμές για να προσελκύσουν πελάτες.

Οι έρευνες μάλιστα δείχνουν ότι το 94% των καταναλωτών αποφεύγουν επιχειρήσεις με αρνητικές αξιολογήσεις. Αποτέλεσμα; Οι επιχειρήσεις κάνουν, ότι μπορούν για να μην έχουν πολλές αρνητικές κριτικές, από βελτίωση της εξυπηρέτησης, των προσφερόμενων αγαθών/ υπηρεσιών μέχρι και πτώση των τιμών.

  1. Ακόμη μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά

Οι online κριτικές παρέχουν πληροφορίες για την ποιότητα ενός προϊόντος μειώνοντας το χάσμα μεταξύ επιχείρησης και πελάτη. Προφανώς ο επιχειρηματίας θέλει να πουλήσει, οπότε θα προβάλει τα θετικά. Ο πελάτης όμως με τη βοήθεια των reviews ξέρει τι να περιμένει.

Αυτή η διαφάνεια φέρνει ανταγωνιστικές τιμές, αφού κάθε επιχειρηματίας τιμολογεί με τρόπο που θα προσελκύσει το κοινό. Γι’ αυτό ίσως και το 98% περίπου των καταναλωτών χαρακτηρίζουν τις κριτικές ως ουσιώδη εργαλεία πριν τα ψώνια.

  1. Φρέσκες αξιολογήσεις, φρέσκες τιμές!

Οι επιχειρήσεις χρησιμοποιούν αλγόριθμους δυναμικής τιμολόγησης. Αυτό σημαίνει ότι συλλέγουν δεδομένα σε πραγματικό χρόνο και βάσει αυτών προσαρμόζουν τις τιμές. Και ποιο θα μπορούσε να είναι πιο έγκυρο, φρέσκο και σπαρταριστό δεδομένο από τις online κριτικές;

Οι θετικές αξιολογήσεις σημαίνουν μεγαλύτερη ζήτηση, που ως γνωστόν οδηγεί σε αύξηση τιμών. Αντίθετα τα αρνητικά σχόλια είναι πιθανό να οδηγήσουν σε πτώση τιμών. Αυτός είναι ένας τρόπος των επιχειρήσεων για να ενισχύσουν τις πωλήσεις, όταν υπάρχει μια αρνητική ατμόσφαιρα.

Για του λόγου το αληθές σύμφωνα με έρευνα, μια μείωση 10% στο κόστος οδήγησε σε αύξηση της βαθμολογίας στις αξιολογήσεις. Με δυο λόγια μια πτώση τιμής κατά 10% ίσον αύξηση κατά 1/4 των αστεριών στο σύστημα βαθμολόγησης!

  1. Οι αξιολογήσεις μπορεί και ελεγκρικούς μηχανισμούς να κινητοποιήσουν!

Δεν είναι λογικό, όπου υπάρχει καπνός να υπάρχει και φωτιά; Και τότε είναι που οι αρμόδιοι αναμλαμβάνουν δράση. Στην περίπτωση των αξιολογήσεων, όταν υπάρχουν πολλές online κριτικές και πολλές αναφορές, πυροδοτούν τις έρευνες από τους αρμόδιους οργανισμούς.

Στην Αυστραλία ενεργοί καταναλωτές εντόπισαν αμφίβολες πρακτικές τιμολόγησης από μεγάλη αλυσίδα σούπερ μαρκετ. Σαν αποτέλεσμα η Αυστραλιανή Επιτροπή για τον Ανταγωνισμό και τον Καταναλωτή (Australian Competition and Consumer Commission- ACCC) κινήθηκε νομικά κατά της αλυσίδας.

Το ίδιο συνέβη και στη χώρα μας με τις συλλογικές αγωγές του ΕΚΠΟΙΖΩ κατά των παρόχων ρεύματος για την τιμολόγηση τους. Για να επωφεληθούμε από τη δράση των υπεύθυνων οργανισμών, πρώτα πρέπει να γράψουμε αξιολογήσεις καταγγέλοντας αθέμιτες πρακτικές, όταν τις εντοπίζουμε.

  1. Ενίσχυση μέσω της κοινωνικής απόδειξης

Οι καταναλωτές συχνά βασίζονται στις online κριτικές ως κοινωνική απόδειξη για να λάβουν αγοραστικές αποφάσεις. Τα εξηγούμε και στο άρθρο για την ανεξήγητη ψυχολογία του καταναλωτή.

Ένας μεγάλος όγκος θετικών αξιολογήσεων δικαιολογεί εν μέρει και τις πιο ακριβές τιμές. Αντίθετα η πλήρης απουσία αρνητικών σχολίων μπορεί να οδηγήσει επίσης σε πτώση τιμών. Παράδοξο; Όχι, γιατί οι επιχειρηματίες θέλουν να διώξουν κάθε αμφιβολία από το μυαλό του καταναλωτή χαμηλώνοντας τις τιμές.

Κι επειδή στα reviews, η ποσότητα μετράει, το αξιοσημείωτο 43% επιλέγει να αγοράσει από επιχειρήσεις με πάνω από 100 reviews.

Επομένως ναι! Οι online κριτικές έχουν καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση τιμών και μπορούν να τις ρίξουν.

Είσαι έτοιμος για μια επαναστατική ενέργεια; Γράψε αξιολογήσεις εδώ!

Αν πάλι θέλεις έμπνευση, δες όλες τις αξιολογήσεις μας.

 

Image by

 

 

Trending #cancel

Δεν υπάρχει τρέχον #cancel