Deinfluencing: Μια ακόμη παροδική τάση των social media ή ήθρε για να μείνει;

Designed by Freepik

Deinfluencing: Είναι γνήσια η νέα τάση;

 

Η ανθρωπότητα τους περασμένους μήνες έζησε για περίπου 5 λεπτά μια ένδοξη στιγμή: Το deinfluencing, τη νέα τάση των social media. Πίστεψε μάλιστα σε αυτή. Για την ακρίβεια υπήρξαν λίγα λεπτά, όπου ορισμένοι influencers έδειχναν να απορρίπτουν την κουλτούρα της κατανάλωσης και της προβολής προϊόντων.

Έτσι κι έγινε. Απέτρεψαν το κοινό από το να αγοράζει ορισμένα προϊόντα. Ισχυρίστηκαν κιόλας, ότι ο υλισμός (η αγορά πολλών προϊόντων και δη ακριβών) δεν είναι πια της μό14δας! Έτσι προέτρεπαν το κοινό να μην αγοράσει. Δεδομένου ότι ζούμε σε καταναλωτικές κοινωνίες, όπου τα #temuvictims* καλά κρατούν, αυτή η προτροπή έμοιαζε επαναστατική.

Πως ξεκίνησε το νέα trend στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;

Στην αρχή μάλιστα πολλά video με το #deinfluencing έμοιαζαν ειλικρινείς προσπάθειες να σταματήσουν την κουλτούρα των influencer. Δακρύβρεχτες αναρτήσεις video με μετανοημένους influencers, γιατί έστρεφαν το κοινό στον καταναλωτισμό, κυριαρχούσαν στο διαδίκτυο συντροφιά με το συγκεκριμένο hashtag. Εξηγούσαν πώς ο καταναλωτισμός και όλα αυτά τα shopping hauls δεν είναι βιώσιμα ούτε συνιστούν ηθική κατανάλωση.

Και μέχρι εδώ μπορεί να πει κανείς, ότι είχε κάποιο ενδιαφέρον το πράγμα. Δηλαδή σκεφτείτε το κι αλλιώς! Να βλέπουμε ανθρώπους των οποίων το εισόδημα εξαρτάται από τις πωλήσεις να λένε, τι αρνητικό αντίκτυπο έχει η δουλειά τους σε ψυχικό επίπεδο, ως προς τις αγοραστικές μας συνήθειες αλλά και σε ηθικό επίπεδο στους ίδιους και στο κοινό τους! Κι έτσι το deinfluencing, αυτή η νέα τάση των social media έληξε άδοξα!

Που στράβωσε το πράγμα;

Αυτό όμως που ξεκίνησε ως μια γνήσια έκφραση, του πως πραγματικά αισθάνονται και τι πιστεύουν οι «πωλητές»- influencers, μετατράπηκε σε έναν μεγαλοφυή τρόπο πωλήσεων ΞΑΝΑ, μόλις το hashtag έπιασε. Τώρα πια που το deinfluencing έγινε τάση στα social, οι influencers έκαναν αρνητικές αξιολογήσεις για τα προϊόντα, που έκριναν ότι δεν αξίζουν τα λεφτά τους.

Αλλά δε σταματούσαν εδώ. Στη συνέχεια αντιπρότειναν άλλα οικονομικότερα προϊόντα. Με δυο λόγια από το «μην αγοράζετε καθόλου», περάσαμε στο αγοράστε αυτά. Υπήρξαν ακόμη και #deinfluencing video, που πρότειναν προϊόντα, που θα βοηθούν να ξεπεράσουμε τον καταναλωτισμό.

ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ:

Καταναλωτισμός= αγοράζουμε υπερβολικά πολλά πράγματα που δε χρειαζόμαστε. Και ναι, δε χρειάζεσαι 10 κραγιόν και 50 τσάντες!

Άρα αυτό που πρότειναν παραπάνω στο πλαίσιο του deinfluencing, «αγοράζω πράγματα για να στασματήσω να αγοράζω», είναι οξύμωρο. «Γιατί είναι κακό αυτό;» μπορεί κάποιος να αναρωτηθεί. Άλλωστε δουλειά των influencers είναι να πουλάνε. Προ πανδημίας ήταν δημοφιλείς, όσοι ήταν διάσημοι, απόμακροι, με ύφος blasé κι expert, τώρα είναι οι άνθρωποι της διπλανής πόρτας. Όποιος κι αν παίρνει τους πολλούς followers, δουλειά του είναι να πουλάει.

Αν ήταν έτσι όμως, θα ήταν εντάξει. Ωστόσο όταν με πρόσχημα την ηθικά σωστή κατανάλωση, αποδοκιμάζεις ένα προϊόν για να πουλήσεις ένα άλλο, αυτό δεν είναι ειλικρινές. Επίσης δεν ταιριάζει στην εικόνα του ατόμου της διπλανής πόρτας, με την οποία ταυτίστηκε ο follower.

Στο σημείο έχει ενδιαφέρον μια έρευνα σχετικά με τον τύπο των influencers, που προτιμά να ακολουθεί το κοινό.

  • 61% επιλέγουν προσωπικότητες με τις οποίες κάποιος μπορεί να ταυτιστεί (Relatable personalities)
  • Το 43% προτιμά τους εξπέρ σε κάποιο αντικείμενο
  • 32% επιλέγει τις Just-for-fun προσωπικότητες
  • Τέλος 28% αναζητά έμπνευση στους θετικούς και φιλόδοξους χαρακτήρες

Οι ακόλουθοι ταυτίζονται με άτομα που δείχνουν αυθεντικά και γνήσια, λέξεις που έχουν μεγάλη σημασία, στον τρόπο που επηρεάζουν τις αγοραστικές μας αποφάσεις. Το προφίλ του αυθεντικού, που προβάλουν πολλοί για να αποκτήσουν followers, θα μας απασχολήσει σε επόμενη ανάρτηση.

Ένας δούρειος ίππος για περισσότερες πωλήσεις

Επομένως το deinfluencing δεν είναι μια γνήσια έκφραση των influencers, με τους οποίους το κοινό ταυτίζεται. Πρόκειται απλώς για άλλον έναν τρόπο των marketers να πουλάνε. Η λογική «αν δεν το κάνω εγώ, κάποιος άλλος θα το κάνει», δεν αναιρεί ότι προφασίζονται αγαθές πρόθεσεις.

Φαντάζεστε όμως να κάναμε αξιολογήσεις στους influencers; Όχι απλώς σχόλια, κάτω από τις αναρτήσεις τους, αλλά σε σελίδες με αξιολογήσεις να γράφαμε reviews για influencers! Επαναστατικό! Στο σημείο αυτό να υπενθυμίσουμε, ότι η ασυνεπής στάση πολλών celebrities είχε σαν αποτέλεσμα το blockout2024 των διασήμων στα social.

Μέχρι να έρθει αυτή η στιγμή, γράψτε εδώ τις αξιολογήσεις σας κατά την εξυπηρέτησή σας αγοράζοντας ένα προϊόν ή μια υπηρεσία.

Κι αν δε θέλετε να γράψετε, αλλά να δείτε τι είπαν άλλοι, διαβάστε όλες τις αξιολογήσεις.

 

*όποιος αγοράζει ένα σωρό πράγματα από τη γνωστή σελίδα

Trending #cancel

Δεν υπάρχει τρέχον #cancel