Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή: Εσείς θα γιορτάσετε κάνοντας αγορές ή γράφοντας αξιολογήσεις;
Είμαστε υπολογίσιμοι ως άνθρωποι, επειδή είμαστε καταναλωτές και αφήνουμε αξιολογήσεις εταιρειών. Το πρόβλημα απλώς έγκειται, στο ότι δεν έχουμε ακόμη αναγνωρίσει αυτή τη δύναμή μας. Αν αυτό συνέβαινε, η απάντηση στο ερώτημα του τίτλου θα ήταν αυτονόητη. Επομένως πώς είναι προτιμότερο να “γιορτάσει” κανείς τη μέρα; Μια φωνή στην άκρη του μυαλού λέει: «Κάθε μέρα αγοράζεις! Μην το κάνεις και σήμερα!». Όταν κάτι συμβαίνει καθημερινά κι αδιάλειπτα, είναι δεδομένο. Οπότε μοιάζει πολύ τιμητικό της ιδιότητας του καταναλωτή, τουλάχιστον για σήμερα, να γράψει κανείς αξιολογήσεις αντί να κάνει άλλη μια αγορά. Τι συμβαίνει με τις αξιολογήσεις κι έγιναν τάση;
- Οι εταιρείες απεχθάνονται έστω και μία αρνητική αξιολόγηση. Έρευνες λένε, ότι για κάθε μία αρνητική αξιολόγηση, πρέπει να έρθουν 20 θετικές, ώστε να αντισταθμιστεί ο αντίκτυπος.
- Οι αξιολογήσεις είναι χρήσιμες στις εταιρείες από πλευράς SEO. Προκειμένου να ανέβουν οι εταιρείες στις πρώτες σελίδες της Google, βάζουν τη δυνατότητα καταχώρησης αξιολόγησης στις ιστοσελίδες τους. Όχι! Δεν τους ενδιαφέρει «η άποψή μας για να γίνουν καλύτεροι». Να έρθουν πρώτοι στις μηχανές αναζήτησης θέλουν.
Τι άλλο δεν είναι διαδεδομένο για τις αξιολογήσεις επιχειρήσεων και τους καταναλωτές;
Ι) Η Google βάζει σε προτεραιότητα τις θετικές αξιολογήσεις επιχειρήσεων και πηγαίνει πιο πίσω τις αρνητικές (τα digital agencies τα γνωρίζουν καλύτερα αυτά).
ΙΙ) Επομένως τα agencies πουλάνε τις αξιολογήσεις. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει, ότι όπως μια εταιρεία ζητάει από ένα agency να της φτιάξει το e-shop, έτσι του ζητάει να μαζέψει θετικές αξιολογήσεις. Μπαίνει ο καταναλωτής στο διαδίκτυο, διαβάζει θετικά σχόλια (μόνο ή ελάχιστα αρνητικά) και σχηματίζει εντύπωση… λάθος προφανώς.
Καταναλωτές σημαίνει… δύναμις!
Γιατί είναι δύναμη; Θυμηθείτε τον τελευταίο χρόνο κάποια τρανταχτά #cancel και τι έγινε: #cancelefood, #canceljumbo, #cancelbalenciaga. Εξαιτίας του ολιγοήμερου cancel άλλαξαν τακτική απέναντι στους εργαζομένους (και ο οίκος μόδας άλλαξε ολόκληρη επικοινωνιακή στρατηγική). Αυτή είναι η δύναμή μας, ως αγοραστών. Μοιάζει μάλιστα η καταναλωτική μας ιδιότητα να είναι πιο ισχυρή από την ψήφο!
Και όταν λέμε κατανάλωση, δε μιλάμε για φοβερά έξοδα. Από το πιο απλό, όπως ένα κουλούρι (αν και η τιμή του έχει ανέβει αρκετά!), ένας καφές, η βενζίνη στο αμάξι. Ό,τι μα ό,τι απλούστερο κάνουμε σε καθημερινή βάση, είναι κατανάλωση. Δεν είναι μόνο τα ακριβά δώρα ούτε τα ταξίδια, οι διακοπές ή τα γεύματα στο εστιατόριο.
Χρήσιμα και τα θετικά και τα αρνητικά customer reviews
Τα customer reviews είτε θετικά είτε αρνητικά είναι αναγκαία. Φανταστείτε, ότι έχετε βρει το κατάστημα, που φτιάχνει τον καλύτερο καφέ για έξω (στο χέρι, on the go, τέλοσπάντων). Κλείνει όμως, γιατί ήταν σωστός επαγγελματίας, γιατί δεν είχε πολλή δουλειά καθώς δεν ήξεραν πολλοί γι’ αυτό το μαγαζί. Αν είχατε αφιερώσει μισό λεπτό για μια θετική αξιολόγηση από το κινητό σας για την τέλεια εξυπηρέτησή τους, ίσως το είχαν μάθει κι άλλοι και δεν έκλεινε. Είναι ένα πιθανό σενάριο.
Παρόμοια και με κάποιον που δεν είναι σωστός στην εξυπηρέτησή του. Αν το μοιραστείτε, αφενός θα το μάθει και θα βελτιωθεί. Ειδεμή θα διαβάσουν κι άλλοι καταναλωτές τις αξιολογήσεις και δε θα τιμήσουν αυτή την επιχείρηση μέχρι να βελτιωθεί.
Πως εντοπίζουμε τα γνήσια customer reviews;
Ωραία λοιπόν εντοπίσαμε το πρόβλημα. Τώρα ποια είναι η λύση; Πως θα ξέρει κανείς, αν είναι αμφίβολες οι αξιολογήσεις ή όχι; Ας τα βάλουμε σε μια σειρά κατηγοριοποιώντας το που βρίσκουμε αξιολογήσεις:
- Στην Google: Το πρόβλημα με αυτά τα reviews είναι, ότι τα αρνητικά πηγαίνουν πιο πίσω, όπως προείπαμε.
- Μέσα σε μια εταιρική ιστοσελίδα: Ομοίως μπορεί κάποιος να βάλει ένα agency ή πληρωμένα ή απλώς φιλικά προφίλ να γράψουν θετικές κριτικές (70 θετικές και κανά δυό μέτριες, δε μοιάζει πολύ αξιόπιστο!)
- Σε ιστοσελίδες καταχώρησης αξιολογήσεων: Εδώ πρέπει να δει κανείς, αν οι ιστοσελίδες αυτές είναι agencies, που σημαίνει ότι στο πλαίσιο digital marketing, προσφέρουν τις κριτικές σας ως προϊόν διαφημιστικό στις επιχειρήσεις.
Για να είναι κανείς βέβαιος, ότι οι αξιολογήσεις επιχειρήσεων, που διαβάζει είναι αληθείς και εμφανείς (θετικές και αρνητικές) θα πρέπει να απευθυνθεί σε ιστοσελίδα, που ασχολείται μόνο με customer reviews.
Μάθετε πώς να αξιολογείτε την εγκυρότητα των κριτικών. Βρείτε στον ακόλουθο οδηγό 3 τρόπους για να διαβάζετε αξιολογήσεις εταιρειών.
Το είπε και ο Τζον Κένεντι: Καταναλωτές είμαστε όλοι!
*«Καταναλωτές είμαστε όλοι! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη οικονομική μονάδα, η οποία επηρεάζει, αλλά και επηρεάζεται σχεδόν από κάθε δημόσια ή ιδιωτική οικονομική απόφαση. Ο καταναλωτής είναι η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται.»
Επικαλούμαστε τη δήλωση του συγκεκριμένου Προέδρου των ΗΠΑ, για δύο λόγους:
- Μην κοιτάς τι κάνει το κράτος για εσένα, αλλά εσύ γι’ αυτό! Είχε πει σε άλλη ομιλία του ο ίδιος. Δεδομένου, ότι όλο και συχνότερα ακούμε για την ατομική ευθύνη, τέτοια συνιστά και η ενέργεια του να καταχωρούμε μια αξιολόγηση.
- 2 σκέψεις με αφορμή το σημείο, “η μόνη σημαίνουσα οικονομική μονάδα, η οποία δεν είναι αποτελεσματικά οργανωμένη και της οποίας οι απόψεις δεν ακούγονται”:
Ι) Μόνο όταν δεν αγοράζουμε και κυρίως, όταν η αντίδραση είναι «αποτελεσματικά οργανωμένη», εισακουγόμαστε, όπως φάνηκε στα παραπάνω παραδείγματα των cancel.
ΙΙ) Με αφορμή το θλιβερό ατύχημα στα Τέμπη, πάμπολλοι συμπολίτες μας, είχαν αξιολογήσει αρνητικά την εξυπηρέτηση του οργανισμού των τραίνων**. Οι εργαζόμενοι αναφέρονταν τακτικά και απεργούσαν λόγω των σωρευμένων δυσλειτουργιών και βλαβών, αλλά το κοινό σκεφτόταν μόνο την ταλαιπωρία του. Όπως συμβαίνει και με τις λοιπές συγκοινωνίες.
Αν οι περισσότεροι καταναλωτές έγραφαν αξιολογήσεις οργανωμένα και αποτελεσματικά, όπως έδρασαν σε διάφορα cancel, δε θα θρηνούσαμε και κυρίως: Δε θα ρωτούσαμε τι κάνει το κράτος για εμάς, γιατί θα ελέγχαμε και θα αξιολογούσαμε τι κάνουμε εμείς γι’ αυτό.
*Πηγή: https://www.sansimera.gr/worldays/5
Πηγή φωτογραφίας: https://unctad.org/meeting/world-consumer-rights-day-empowering-consumers-sustainable-consumption
**Αναφέρεται στο κείμενο ως οργανισμός τραίνων, γιατί απλούστατα είναι διαμελισμένος σε 2-3 τμήματα, μάλλον για να παραμένει ασαφές ποιος φέρει την ευθύνη.
[…] και η στάση πολλών καταναλωτών, που κάνοντας αγορές γράφουν αξιολογήσεις, δείχνει ότι ίσως βγαίνουμε από ένα μοντέλο αλόγιστης […]
[…] […]