Που διαβάζουμε αξιολογήσεις;
Ένα ερώτημα με πολλές απαντήσεις είναι το που διαβάζουμε αξιολογήσεις. Στο μετρό, στη στάση του λεωφορείου, στο αμάξι (ως επιβάτες εννοείται!), στη βόλτα, στο παρκο, στην ουρά των ταμείων. Έχει σημασία θα απορήσει κανείς; Βεβαίως, όπως δείχνουν και οι στατιστικές που θα δούμε παρακάτω.
Για παράδειγμα όταν οι περισσότεροι κάνουν τις αγορές τους μέσω κινητού, προφανώς πριν τα ψώνια διαβάζουν αξιολογήσεις στο κινητό. Ίσως μάλιστα η σχέση να είναι αντίστροφη. Για την ακρίβεια πρώτα διαβάζουμε αξιολογήσεις και εφόσον πειστούμε για την αξιοπιστία της αξιολόγησης, προχωράμε στις αγορές.
Η συσκευή του κινητού φέρνει τα ψώνια κυριολεκτικά «στο χέρι», γιατί μας δίνει την ευκολία της αμεσότητας. Όμως εκτός από το είδος της συσκευής σημασία έχει και το σε ποιες σελίδες. Κι εδώ γεννάται το ερώτημα, τελικά οι καταναλωτές ασχολούνται με τις αξιολογήσεις;
Οι καταναλωτές ψάχνουν ιστοσελίδες με αξιολογήσεις
Προφανώς, όταν ρωτάμε που διαβάζουμε αξιολογήσεις, το διαδίκτυο είναι η αυτονόητη απάντηση. Πότε όμως τις αναζητούν οι καταναλωτές; Όταν ψωνίζουν διαδικτυακά το 79% των καταναλωτών αναζητούν ιστοσελίδες με αξιολογήσεις προϊόντων και υπηρεσιών. Ποσοστό το οποίο είναι αυξημένο συγκριτικά με το 63% του 2018 και το 57% του 2014. Ειδικότερα το 85% των Millenilals αναζητούν αξιολογήσεις συγκριτικά με το 70% των Boomers.
Με άλλα λόγια κάθε γενιά ψάχνει σε διαφορετικό ποσοστό τις ιστοσελίδες με αξιολογήσεις πριν κάνει ψώνια.
- Οι GenZ ψάχνουν κατά 76% τις διαδικτυακές αξιολογήσεις
- Οι Millenials κατά 85%
- Κατά 76% ψάχνουν οι GenX και τέλος
- Οι Boomers κατά 70%
Και όταν όσοι ψωνίζουν από το κινητό βρουν αξιολογήσεις, το πιθανότερο είναι ότι θα κάνουν και ψώνια.
Το 88% των καταναλωτών απαντούν, ότι είναι πιθανό να κάνουν τα ψώνια τους από ένα ηλεκτρονικό κατάστημα μέσω κινητού, εάν πρώτα έχουν δει αξιολογήσεις γι’ αυτό το κατάστημα.
Το 2018 το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 77% και το 2014 αντίστοιχα ήταν το 70%.
Που διαβάζουν οι καταναλωτές αξιολογήσεις;
Οι καταναλωτές θέλουν να διαβάζουν αξιολογήσεις και γι’ αυτό τις αναζητούν στο διαδίκτυο. Αλλά τώρα ξαναέρχεται το ερώτημα που διαβάζουμε αξιολογήσεις από μια άλλη σκοπιά. Συγκεκριμένα ποια είναι τα πιο δημοφιλή sites για αξιολογήσεις;
Όταν μιλάμε για προϊόντα, ναι το Amazon είναι ο άρχοντας των αξιολογήσεων με το 95% να διαβάζει αξιολογήσεις εδώ. Ωστόσο διαβάζουν αξιολογήσεις και σε σελίδες εμπορικών καταστημάτων, όπως Walmart κλπ κατά 93%. Ομοίως και με ιστοσελίδες μεγάλων brands, όπως Nike και Gap.
Τα ποσοστά ανάγνωσης αξιολογήσεων σε μηχανές αναζήτησης, όπως το Google είναι 65% και το σε ανεξάρτητα sites, όπως το experiencefirst.gr είναι 42%. Με αφορμή το τελευταίο ποσοστό ας δούμε, γιατί εξυπηρετεί να διαβάζουμε αξιολογήσεις από ανεξάρτητες σελίδες. Απλώς ξεκινάμε αντίστροφα.
Στις μηχανές αναζήτησης:
Πολλές φορές οι αξιολογήσεις στις μηχανές αναζήτησης μπορεί να μην είναι αληθείς. Αρκεί να εργάζεται κανείς ως copywriter για να γνωρίζει, ότι υπάρχουν διεθνή πρακτορεία, που ζητούν από κειμενογράφους να φτιάξουν λογαριασμό και να περνάνε reviews (έναντι αμοιβής) για προϊόντα ή υπηρεσίες, που δε χρησιμοποίησαν ποτέ.
Αυτό διαπίστωσε έρευνα της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για ζητήματα fake reviews, την οποία παρουσιάζουμε σε άρθρο για το πως να ξεχωρίζετε τα fake reviews. Στη συγκεκριμένη έρευνα η Κομισόν έκρινε αμφισβιτήσιμα reviews όχι μόνο σε μηχανές αναζήτησης, αλλά και σε μεγάλα marketplaces και μεγάλες ιστοσελίδες καταχώρησης αξιολογήσεων.
Μέσα σε μια εταιρική ιστοσελίδα:
Ομοίως μπορεί κάποιος να βάλει ένα agency ή πληρωμένα ή απλώς φιλικά προφίλ να γράψουν θετικές κριτικές (70 θετικές και κανά δυό μέτριες, δε μοιάζει πολύ αξιόπιστο!). Μάλιστα υπάρχουν digital agencies, που το προσφέρουν ως υπηρεσία στο πλαίσιο βελτίωσης του SEO (της κατάταξης στις μηχανές αναζήτησης).
Σε ιστοσελίδες καταχώρησης αξιολογήσεων:
Εδώ μπορεί να μην ψεύτικες οι αξιολογήσεις σε όλες τις σελίδες. Παρόλα αυτά υπάρχουν ορισμένες πλατφόρμες αξιολογήσεων, οι οποίες σβήνουν αρνητικές αξιολογήσεις. Επομένως πριν καταχωρίσετε reviews, ψάξτε να δείτε τι αξιολογήσεις έχει, αν έχει μόνο προφίλ ανώνυμα ή και επώνυμα, αν έχει μόνο θετικές ή και αρνητικές αξιολογήσεις.
Τώρα, αν εξακολουθείτε να απορείτε που διαβάζουμε αξιολογήσεις, ρίξτε μια ματιά εδώ.
Κι αν είστε ήδη έτοιμοι, απλώς γράψτε τις αξιολογήσεις σας.
Image by Freepik