Ψώνια την Βlack Friday: Η ψυχολογία πίσω από τις αγορές! (updated)

Designed by Freepik

Ψώνια την Βlack Friday: Η ψυχολογία πίσω από τις αγορές! (updated)

Το να αντισταθεί κανείς στα ψώνια την Black Friday είναι σαν να ορκιστεί, ότι δε θα φάει μελομακάρονα! Γίνεται; Μάλλον όχι. Και τα δύο συμβαίνουν μια φορά τον χρόνο, δημιουργούνται με σκοπό να ενδώσουμε και είναι απόλυτα… απολαυστικά.

Σε έρευνα που δημοσιεύει το Αμερικανικό κανάλι CNBC ο μέσος καταναλωτής εκείνη την ημέρα δαπανά $313.29. Το καλύτερο απ’ όλα είναι ότι από αυτά τα χρήματα το 69% πηγαίνει στην αγορά δώρων, όπως αποκαλύπτει έρευνα της Εθνικής Ομοσπονδίας Λιανικής των ΗΠΑ (National Retail Federation)1.

Άλλωστε έχουμε πει, ότι τα λεφτά φέρνουν ευεξία, υπό τον όρο ότι τα ξοδεύουμε για άλλους. Αν και μερικές φορές δε χρειάζονται και αφορμές για να κάνουμε ψώνια την Black Friday!

Παρόλα αυτά λίγο το γιορτινό πνεύμα των επικείμενων Χριστουγεννιάτικων διακοπών λίγο διάφοροι άλλοι- συναισθηματικής φύσης- λόγοι, αρκούν για να το ρίξουμε στα ψώνια την Black Friday. Γιατί όμως ψωνίζουμε; Ας ρίξουμε μια ματιά στα άδυτα της ψυχολογίας του καταναλωτή.

Ποια γενιά αγαπά τις αγορές αυτή τη μέρα και τι κριτήριο έχει;

H Ernst & Young (ΕΥ) πραγματοποίησε έρευνα με τίτλο, Future Consumer Index Ελλάδα 2024. Ολοκληρωμένα τα συμπεράσματα θα δοθούν στη δημοσιότητα τον Δεκέμβριο. Ωστόσο τρία ποσοστά έχουν σημασία:

  1. 1 στους 2 δήλωσε ότι έχει σκοπό να κάνει ψώνια την Black Friday και Cyber Monday.
  2. Πρώτα οι νέοι ηλικίας 18-29 ετών (σε ποσοστό 65%) και ύστερα οι 40-40 (54%) θα κάνουν ψώνια αυτές τις μέρες.
  3. Το κριτήριο του 62% των ερωτηθέντων για να κάνουν ψώνια την Black Friday είναι η τιμή και το κατά πόσο είναι προσιτά στο budget τους τα προϊόντα.

Η ακρίβεια δεν είναι νέα είδηση ούτε επίσης ότι στο εξωτερικό, όταν λένε Black Friday έχουν σοβαρές εκπτώσεις. Απλώς ένα πρώτο κίνητρο για όλους, ώστε να κάνουν τις αγορές τους είναι οι καλές τιμές, όταν τις βρουν! Τα υπόλοιπα κίνητρα για ψώνια την Black Friday αναλύουμε παρακάτω.

Λόγοι για τους οποίους τα ψώνια είναι ακαταμάχητα

1. Το σύνδρομο του «έξυπνου αγοραστή» ή αλλιώς ένα καλό deal.

Ο πρώτος και προφανέστερος λόγος για τον οποίο δύσκολα θα πει κάποιος «όχι» στα ψώνια την Black Friday, είναι οι προσφορές. Για την ακρίβεια, οι δυνατές προσφορές. Αντλούμε ικανοποίηση, όταν αγοράζουμε σε χαμηλότερη τιμή απ’ ότι θα ήμασταν πρόθυμοι να πληρώσουμε ή σε μειωμένη τιμή σε σχέση με την αρχική.

Από που πηγάζει αυτή η ικανοποίηση; Σύμφωνα με έτερη έρευνα του Association for Consumer Research, είναι ισχυρός ο ενθουσιασμός, που προκύπτει όταν πετυχαίνουμε μια καλή προσφορά. Νιώθουμε πιο έξυπνοι και λειτουργεί το σημείο αυτό του εγκεφάλου, που ευθύνεται για την αίσθηση επιβράβευσης.

Το «εγώ» μας βρίσκει πεδίο έκφρασης, όταν βρεθούμε μπροστά σε μια δελεαστική τιμή. Βιώνουμε κάποιου είδους αυτο-εκπλήρωση θεωρώντας, ότι επηράσαμε οι ίδιοι την τιμή ή ότι εξαιτίας της δικής μας έξυπνης συμπεριφοράς βρήκαμε την προσφορά. Και ναι, γεγονός είναι, ότι ως καταναλωτές μπορούμε να κάνουμε πολλά, αλλά μεταξύ μας, την τιμή, τη ρίχνει ο έμπορος.

2. FOMO (FEAR OF MISSING OUT)

Το FOMO είναι αλλιώς γνωστό ως ο Φόβος να μην χάσουμε κάτι. Τα ψώνια την Black Friday προωθούνται ως μοναδικές και ανεπανάληπτες ευκαιρίες. Θα το έχετε παρατηρήσει και στα σχετικά σλόγκαν: «για σύντομο διάστημα», «περιορισμένες προσφορές», «μέχρι εξάντλησης αποθεμάτων».

Αυτός είναι ένας γνωστός τρόπος στο marketing –digital ή physical- να προσελκύσει τους πελάτες. Άλλοι παρόμοιοι τρόποι με το αντίστοιχο αποτέλεσμα είναι οι αντίστροφες μετρήσεις για προσφορές ή η φράση «λίγα ακόμη απομένουν». Σας θυμίζουν κάτι;

Επομένως αυτό το σύνδρομο είναι το κίνητρο να αγοράσουμε πράγματα, που διαφορετικά δε θα κοιτάζαμε καν. Με τα παραπάνω σλόγκαν υπάρχει η αίσθηση, ότι είναι καλύτερα να αγοράσει κάποιος τώρα, παρά να αναζητήσει κάτι, αργότερα, αλλού.

3. Η καταναλωτική παρόρμηση

Όπως καταλαβαίνετε και γι’ αυτή την τάση έχει γίνει διεξοδική έρευνα από τους ψυχολόγους. Προκύπτει, όταν η αγορά ενός προϊόντος δημιουργεί την παρόρμηση να αγοράσουμε κι ένα δευτερεύον, που υπό άλλες περιστάσεις δε θα αγοράζαμε. Η μια αγορά οδηγεί σε ακόμα περισσότερα ψώνια την Black Friday.

Είναι η μέθοδος των καταστημάτων για να σας “τραβήξουν” εντός. Μια τρανταχτή προσφορά ελκύει τον καταναλωτή, συνήθως σε προϊόν που δεν τον ενδιαφέρει. Βλέπει τη χαμηλή τιμή και σκέφτεται: «Χμ, μπορεί να έχει και σε κάτι που να με ενδιαφέρει καλές τιμές». Καταλήγοντας απλώς αγοράζουμε και κάποιες φορές, όχι και τόσο φθηνά!

Άλλες φορές μπορεί κάποιος να πηγαίνει να αγοράσει μια τηλεόραση. Όμως εφόσον πήγατε μπαίνετε στον πειρασμό και αγοράζουμε και αντικείμενα χωρίς έκπτωση, όπως συσκευή κινητού τηλεφώνου, κάποιο gadget κλπ.. Αντίστοιχα σε ένα e-shop κάνατε τα ψώνια την Black Friday, αφού είστε μέσα να μην «ολοκληρώσετε το στυλ;». Και αυτά τα προϊόντα λίγο πριν το check-out θα σας οδηγήσουν σε περισσότερα ψώνια.

Ωραία όλα αυτά. Πως όμως αντιμετωπίζει κανείς τους πειρασμούς ψώνια την Black Friday; Δείτε το άρθρο μας για το πως να δαμάσουμε τις παρορμητικές αγορές με τη βοήθεια δημοφιλών sites για reviews.

Μέχρι τότε παραμείνετε ενήμεροι διαβάζοντας όλες τις αξιολογήσεις μας.

Διαφορετικά γράψτε τις αξιολογήσεις σας και μοιραστείτε τις εμπειρίες σας εδώ.

 

Image by Freepik

 

  • Η σχετική έρευνα με μερικά ακόμη ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία εδώ

Trending #cancel

Δεν υπάρχει τρέχον #cancel